15 september 2011

Verfrissende jongerendiscussie met Kamerlid Mirjam Sterk

Sterk was vorig jaar ook al naar Wijdemeren gekomen om met jongeren te discussiëren. En na weer een avondje Wijdemeren beloofde ze volgend jaar opnieuw van de partij te zijn.

Veiligheidsgevoel soms ver te zoeken
Veilig uitgaan was een van de thema’s waar lang over is gepraat. Natuurlijk is het ook een kwestie van sociale controle waar iedereen aan moet meewerken. Maar alleen waarden en normen zijn onvoldoende. Er zijn ook regels nodig waar iedereen zich aan moet houden. Meer politie op straat zien de jongeren niet als de ultieme oplossing. Wel zouden zij liever in hun eigen dorp uitgaan. In de omliggende plaatsen voelt het niet altijd veilig; vooral het fietstochtje heen en weer. Waardering was er voor de eigen wijkagent die makkelijk met jongeren in gesprek gaat.

Niet alle weilanden volbouwen
Ook dit jaar was het tekort aan betaalbare woningen voor jongeren stof voor een pittige discussie. Ja, er moeten meer woningen komen. Maar het moet wel betaalbaar zijn en dat is lastig in onze dure regio. En nee, we moeten niet alle weilanden volbouwen want we moeten zuinig zijn op de natuur.  Sommigen vinden het voor jongeren wat saai in onze dorpen. “Er is voor ons weinig te doen daarom wil ik liever in een grote stad wonen, maar als ik straks getrouwd ben en kinderen heb wil ik wel weer terug!’

Vrijwilligerswerk loont
Voor de stelling dat iedere jongere verplicht twee jaar als burgerplicht vrijwilligerswerk moet doen om de moraal op te krikken kwamen niet alle handen op elkaar. “Je moet het niet verplichten, maar uitdagend maken en voldoende waardering geven. Dan blijven er voldoende vrijwilligers. Het is leuk en je leert er heel veel van.”

Wat kan het CDA nog?
Met petje-op-petje af werd gereageerd op stellingen die door een aantal jongeren vooraf waren bedacht.  Het petje bleef op als je het eens was met de stelling. Misschien wel tot verrassing  van de lokale CDA-ers en het Kamerlid bleven de petjes op toen gepeild werd of het CDA nog wel wat kan uitrichten nu ze bijna zijn weggevaagd.  Voor Mirjam Sterk aanleiding om nog eens de kernwaarden van het CDA ter sprake te brengen. Wat de jongeren betreft moet een politieke partij in ieder geval de Nederlandse waarden en normen vertegenwoordigen en geen anderen. Hoe je die dan precies moet invullen leverde ook bij het drankje na afloop nog  voldoende gespreksstof .