15 december 2016

Actieplan Poelenburg

Breed maatschappelijk probleem

De escalatie in de wijk Poelenburg was niet uniek en was ook niet in de afgelopen maanden ontstaan. Tijdens alle publiciteit rond Poelenburg hebben we met z’n allen gekeken naar een breed fundamenteel maatschappelijk probleem dat al jarenlang bestaat. Voor het ‘eerst’ hebben we dit probleem van respectloosheid onze woonkamer in zien komen en dat voelde slecht. Heel lang hebben we dit wangedrag mijn of meer geaccepteerd, of in ieder geval genegeerd. Het ‘goede’ van de escalatie in Poelenburg is dat we massaal vinden dat er nu echt iets moet gaan veranderen.

Aan de slag

Het allerbelangrijkste is dat iedereen meewerkt. Dat geldt voor de jongeren in de wijk en hun ouders/verzorgers, de overige bewoners, de gemeente, de politiek, de woningcorporaties en ook de media. Door er samen voor te gaan kan er daadwerkelijk iets veranderen.

De combinatie van zachte en harde aanpak spreekt het CDA aan: enerzijds duidelijkheid bieden en consequent optreden tegen ongewenst gedrag. Anderzijds een helpende hand bieden voor wie dat op één of andere manier nodig heeft.

Het CDA wil het gesprek over Nederlandse normen en waarden hoog op de agenda. Niet alleen in Poelenburg, want het probleem van respectloosheid doet zich voor in heel Nederland. In het verlengde van het gesprek wil het CDA ook een hedendaagse maatschappelijke dienstplicht invoeren. Doel daarvan is om jongeren actief te betrekken bij de mooie en harde kanten van onze samenleving (meer hierover in een aparte bijdrage).

Diversiteit

Een andere ontwikkeling in Poelenburg die wij toejuichen is het toevoegen van nieuwe woningen in Poelenburg Oost. Door het vergroten van de diversiteit in woningen en bewoners vergroot je ook de sociale cohesie in een wijk/buurt. In aansluiting daarop zien wij ook graag een nieuwe ‘centrale’ fysieke en sociale ontmoetingsplaats in Poelenburg.

Om dit moment ligt er een concept actieplan. Wat het CDA betreft gaan we niet lang op zoek naar het optimale plan, maar gaan we op korte termijn aan de gang. Daarbij is vasthoudendheid van belang, want deze verbeteringen zijn niet van vandaag op morgen klaar.