13 maart 2018

Met Pieter Heerma op werkbezoek

Met Pieter Heerma (CDA 2e kamerlid) op werkbezoek

Afgelopen vrijdag heeft de CDA-Zaanstad fractie, samen met Tweede Kamerlid Pieter Heerma (CDA) een aantal Zaanse ondernemers en het initiatief van bedrijvenvereniging Molletjesveer/Noorderveld ’t Lokaal bezocht. Doel van de dag: vanuit het werkveld horen wat er bij Zaanse ondernemers speelt. Waarom met iemand van de 2e kamer? Omdat we vanuit het lokale perspectief de Tweede Kamer kunnen informeren en v.v. en dat is win-win.

De andere WOZ-waarde van bedrijven

Het eerste bezoek was bij ’t Lokaal, waar dhr. David Kooi ons informeerde over hun ‘WOZ’-waarde, die staat voor Werk, Onderwijs en Zorg. t Lokaal is inmiddels uitgegroeid tot een voorbeeld van hoe lokale ondernemers elkaar onderling diensten kunnen bewijzen, ook op het sociale vlak, en hoe het onderwijs en MKB’ers elkaar op structurele wijze vinden en versterken. Het succes van ’t Lokaal inspireert inmiddels ook andere bedrijventerreinen. De gemeente draagt reeds bij aan het succes, maar kan zich bijvoorbeeld ook nog inzetten voor een betere aansluiting op het OV netwerk. Voor wat betreft de lange termijn kwam de vraag op of het t’ Lokaal gebaat kan zijn bij een BIZ?

“Leid mensen met afstand tot de arbeidsmarkt op tot vakmensen”

Na ’t Lokaal bezochten we familiebedrijf Bakkerij Lex Brakenhoff in Assendelft. Familiebedrijven vormen de hoeksteen van ondernemend Nederland! Een familiebedrijf starten is een, maar het continueren is een echte uitdaging. Het gesprek ging daarom uitgebreid over hoe de overheid er voor kan zorgen dat ondernemen voor de middenstand in Assendelft aantrekkelijk blijft. Daarbij speelt ook de gemeente een belangrijke rol, bijvoorbeeld met betrekking tot goede infrastructuur, voldoende parkeerplekken, passende regelgeving en voldoende geschikt personeel. Denk hierbij ook aan het opleiden van mensen die nu in de bijstand zitten tot bijvoorbeeld het prachtige bakkersvak.

Achtersluispolder, werken en wonen?

Bij Schoehuijs Bedrijfswagens BV in de Achtersluispolder kregen we een presentatie over de mogelijke ontwikkeling van de Achtersluispolder en hebben we daarover gesproken met bestuursleden van de BIA; de Belangenvereniging van dit gebied. Hoe kan dit strategische gelegen gebied geschikt worden gemaakt voor wonen, zonder daarbij dat de belangen van zittende ondernemers, die voor veel werkgelegenheid zorgen, te schaden? Daarin spelen zowel de Rijksoverheid, de MRA, de gemeente Amsterdam en natuurlijk de gemeente Zaanstad een rol, zowel financieel, organisatorisch als qua regelgeving. Net als op het bedrijventerrein Molletjesveer /Noorderveld zou de aansluiting op het OV netwerk van dit terrein beter kunnen.

De ontvangst bij alle partijen was bijzonder gastvrij en het bezoek gaf ons als CDA Znstd een waardevol kijkje in de keuken van lokale ondernemers.