07 maart 2023

Schop in de grond voor A8-A9

Verbind de A8-A9 voor een gezonde leefomgeving

Met trots vertelt het provinciebestuur van Noord-Holland op nationale TV dat ze Tata Steel al drie boetes heeft gegeven vanwege de voortdurende ongezonde situatie. Maar wie geeft de provincie dan een boete voor de voortdurende ongezonde situatie bij haar provinciale weg de N203?

De situatie langs de N203, de drukste provinciale weg van Noord-Holland, is qua overschrijding van de normen voor stikstofoxide, fijnstof en geluid net zo slecht als bij Tata Steel. Om niet te spreken over de verkeerskundige problemen. Er wonen ongeveer 35.000 mensen rond de weg. Er staan 8 scholen. En er komen tot 2030 nog ca 1.250 woningen bij in de buurt. Uit een studie (2016) in opdracht van de provincie Noord-Holland blijkt dat door de ongezonde verkeerssituatie in Assendelft en Krommenie bij benadering 17.000 mensen eerder ziek worden of eerder dood gaan.

Betrouwbaar...

Het provinciebestuur liet in januari 2022 tijdens de behandeling van het landschapsplan even het politieke masker zakken door uit te spreken dat zij de A8-A9 eigenlijk niet ziet zitten. En nu weer, nog voordat Unesco een besluit heeft genomen spreekt dit provinciebestuur over afstel van de A8-A9. Is dat een betrouwbare overheid?

Wie geeft dit provinciebestuur een boete?

Daarom gaan deze provinciale verkiezingen, met name voor de Noord-Hollanders boven het Noordzeekanaal, in belangrijke mate over de A8-A9! Laten we teruggaan naar het Golfbaanontwerp uit 2017. Een doordacht, financieel haalbaar plan met een dijk van een maatschappelijke-kosten-baten-analyse (MKBA: 1,5) dat zorgt voor lagere uitstoot van gevaarlijke stoffen in de regio. De verbinding A8-A9 gaat zorgen voor goede doorstroming in Noord-Holland Noord, zodat de N203 daarna kan worden afgewaardeerd tot ontsluitingsweg voor Zaanstad Noord!

Stem 15 maart!

U kunt dit provinciebestuur een boete geven door te kiezen voor een partij die de verbinding A8-A9 boven alles stelt.

Uw stem, mijn woord! Marc Wit, lijst 6 plek 44

STEM A8-A9