21 maart 2018

Snel de schop in de grond voor A8-A9

De provincie Noord-Holland gaat over de verbinding A8-A9; of toch niet?

Formeel wel, maar het bestuur van de provincie heeft eind 2017 het lot van 10 duizenden Zaankanters en forensen in handen gegeven van het ministerie van OCW (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap)! Waarom? Omdat een Spaanse adviseur van Unesco heeft bepaald dat de Stelling van Amsterdam niet doorkruist mag worden. Maar dat is toch al meer dan 20 keer gebeurd. Dit is niet meer uit te leggen. Na 60 jaar nadenken over de A8-A9 zijn veel mensen het gebrek aan daadkracht van de provinciale- en gemeentelijke politiek beu.

In gesprek met Platform Krommenie

Maurits von Martels (woordvoerder Infrastructuur CDA 2e kamer), Hermen de Graaf (CDA Noord-Holland) en vertegenwoordigers van CDA Zaanstad gingen afgelopen maandag in gesprek met vertegenwoordigers van het Platform Krommenie (A8-A9). Hoelang moet het nog duren voordat er een einde komt aan het massale gebruik van deze ongezonde, verstopte en onveilige wegen door Zaanstad Noord (N203 en N246)? Het kan toch niet zo zijn dat het belang van 10duizenden inwoners van Zaanstad Noord en van 10duizenden forensen ondergeschikt is aan de Unesco status? De stelling van Amsterdam is en blijft interessant genoeg.

Lobby nodig in Den Haag

Daarom de stelling: “Als de besluitvorming in de provincie Noordholland op slot zit, moet het Rijk de provincie aansporen om de A8-A9 zo spoedig mogelijk aan te leggen. Maurits reageert bevestigend op deze stelling. Dit past ook binnen de ambitie van de huidige regering, daarvoor is meer dan €2 miljard gereserveerd. Dus als de provincie een duwtje in de rug nodig heeft, geven wij die graag.

Ook aanpakken van overlast A8

Daarnaast heeft het CDA Zaanstad de zaak van de Coentunnelweg voorgelegd aan Maurits von Martels. Zo’n werkbezoek helpt Zaanstad, want hij is het met ons eens dat de situatie op de Coentunnelweg niet los gezien kan worden van de verbinding A8-A9. Geluidsoverlast, uitstoot gevaarlijke stoffen, slechte doorstroming en onveiligheid spelen in beide gevallen een rol. Maar ja, de A8-A9 en de Coentunnelweg staan beide nog niet op het meerjarenprogramma Infrastructuur van het Rijk (MIRT). Daar gaan CDA Zaanstad, CDA Noord-Holland en CDA Den Haag, hopelijk met andere voorstanders, verandering in aanbrengen. De schop moet in de grond!

Marc Wit,

Fractievoorzitter CDA Zaanstad

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.