24 maart 2018

Bluijsblog 50: “Landelijke partijen groter in Zandvoort”

Als u denkt; 'hij stop er nu wel mee', dan kan ik u zeggen; 'we gaan door!'. De blog blijft bestaan. Het CDA Zandvoort is niet alleen zichtbaar in de verkiezingstijd, maar ook in de jaren daarna. Deze huidige blog is nog wel gericht op de verkiezingsuitslag en de lopende onderhandelingen. U heeft reeds kunnen lezen dat Joop Berendsen het bal heeft geopend door op de fiets te stappen om bij de VVD even te peilen hoe zij er in staan.

Terug naar de verkiezingsuitslag: iedereen voelt zich winnaar. Als je de uitslag echter analyseert dan zijn er maar twee echte winnaars, twee landelijke partijen, namelijk de PVV en GroenLinks. De overige landelijke partijen, de VVD, D'66, het CDA en de PVdA, verliezen ten opzichte van vier jaar geleden, maar zijn redelijk stabiel gebleven. De lokale partijen, OPZ, GBZ en Sociaal Zandvoort, laten een forse daling zien. Waar zij in 2014 nog 42,59% van de stemmen naar zich toe trokken, is dat percentage in 30,06%.

Ik wil afsluiten door te zeggen dat ik heel blij ben met de hogere verkiezingsopkomst in Zandvoort en met de inzet van de individuele kandidaten om mensen te interesseren voor de politiek. Met als uitschieters Johan van Marle en Patrick Berg. Heren maak het waar en nogmaals gefeliciteerd.