27 november 2019

Bluijsblog 76: “Samenwerken in Zandvoort”

Zicht op ontwikkeling Watertorenplein en watertoren

Dinsdag 26 november 2019 is er een vaststellingsovereenkomst getekend waarbij een integrale ontwikkeling van het Watertorenplein en de watertoren een stap dichterbij komt. Met een mediation traject is het gelukt om een overeenkomst te sluiten tussen de betrokken partijen; Springtij architecten, AG architecten/Bad Zandvoort, De Biase Architecten, de Watertoren Zandvoort CV en gemeente Zandvoort.

De ontwikkeling van het Watertorenplein en omgeving is al jarenlang een wens. Om uiteenlopende redenen is dit tot op heden niet gelukt. Daarom heeft het college van Zandvoort een mediation traject opgestart met alle betrokken partijen.

Overeengekomen is dat de drie architecten een gezamenlijk plan maken voor het gebied. Het parkeerterrein midden in het dorp wordt omgevormd naar een woongebied dat recht doet aan de locatie. Er kan op korte termijn worden gestart omdat de ontwikkeling binnen het bestemmingsplan blijft.

Het college is blij met deze uitkomst. Wethouder Gert-Jan Bluijs: “Het is positief en de hoogste tijd dat we weer aan de slag gaan. De ontwikkeling van het Watertorenplein draagt in belangrijke mate bij aan een kwaliteitsverbetering en de identiteit van Zandvoort. Het is in het belang van Zandvoort dat we verder kunnen. Met het ondertekenen van de vaststellingsovereenkomst door alle betrokken partijen gaat de gemeente Zandvoort een nieuwe fase in.”

De gemeenteraad wordt gevraagd om budget beschikbaar te stellen waarmee de overeenkomst kan worden vastgesteld. De vaststellingsovereenkomst heeft als inzet de beëindiging van alle lopende en integrale ontwikkeling van het watertorenplein. Procedures die vanuit het verleden zijn opgestart horen daarbij tot het verleden!