07 oktober 2015

Regiobezoek Statenfractie: windmolens op zee, vluchtelingenvraagstuk, Duinpolderweg

Heemstede en Zandvoort werden vrijdag 3 oktober bezocht door de provinciaalse CDA-fractie in het kader van de reeks regiobezoeken.

In Heemstede werden de fractieleden door fractievoorzitter Marieke Waterlander en fractielid Boudi van Vlijmen bijgepraat. Vanuit het gemeentehuis, dat middenin het dorp staat was goed te zien dat het belangrijk is de wegen daar te ontlasten, door de aanleg van de Duinpolderweg. Ook werd uitgewisseld voor welke uitdagingen gemeenten staan bij de opvang en huisvesting van vluchtelingen en statushouders.

In Zandvoort was de fractie te gast in strandpaviljoen Thalassa. De zon liet zich volop zien, waardoor er buiten genoten kon worden van prachtige uitzicht. Verschillende ondernemers aan de boulevard zijn echter bang dat dit mooie uitzicht verstoord wordt door de komst van een windmolenpark voor de kust. De windmolens voor de kust veroorzaken ook vooral in het donker overlast, door de lichten op de molens. De provincie pleit er bij het Rijk voor dat de windmolens in ieder geval niet binnen een zone van 12 mijl komen. De sprekers gaven aan de windmolens helemaal uit het zicht te willen hebben en in ‘IJmuiden ver’ een geschikte locatie voor alle windmolens op zee te zien.

Wethouder Gert-Jan Bluijs en fractievoorzitter Kees Mettes gaven vervolgens nog een toelichting op de ontwikkeling van het nieuwe Entreegebied van Zandvoort waaraan de provincie een belangrijke bijdrage levert. Voor de ontwikkeling wordt er samengewerkt allerlei partijen, zoals ondernemers en de NS, zodat het opknappen van het gebied in één keer goed gebeurt.