Pieter is op 8 januari 1974 in Den Haag geboren. Na de lagere schooltijd in het Twentse Borne, ging hij naar het VWO aan de Grundel in Hengelo.

In zijn middelbare schooltijd was hij hoofdbestuurslid van de jongerenorganisatie CNV.  Pieter studeerde econometrie aan de Britse Universiteit van Exeter. In zijn derde jaar ging hij naar de LUISS-universiteit in Rome. Na zijn afstuderen promoveerde hij aan het Europees Universitair Instituut in Florence. Hij werkt bij de universiteit van Insubria

Sinds 2003 is Pieter lid van de Tweede Kamer. Tijdens de verkiezingen van 2012 werd hij met voorkeursstemmen gekozen. Als kamerlid richt Pieter zicht met name op het terrein van financien, pensioenen, belastingen en Europese Zaken. Pieter is ook lid van de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa.

Pieter was namens de Kamer pensioenrapporteur en zette zich in om voorstellen voor meer EU regelgeving op het NL pensioenstelsel tegen te houden, wat deels gelukt is.

Pieter zet zich tevens in voor specifieke thema's waar hij zich mee verbonden voelt zoals de vervolging van Christenen in het Midden Oosten en het dossier van de MH17.

Pieter woont in Enschede met zijn vrouw en dochters.

U kunt Pieter volgen via zijn
website     www.cda.nl/omtzigt
twitter        @pieteromtzigt
Facebook  www.facebook.com/pieteromtzigtcda
Youtube   www.youtube.com/user/pieteromtzigt

Pieter Omtzigt is woordvoerder Fiscale Zaken, EMU, Euro, Bankenunie, Ecofin, EuZa (alles), Pensioenen.