08 september 2014

De lange arm van Turkije bij het protest tegen de Armeense genocide in Almelo

Armeense genocide

Vandaag, na bijna 3 maanden, beantwoordde minister Timmermans eindelijk onze vragen.
De vragen gingen  over de demonstratie die op 1 juni plaatsvond op het Rembrandtveld in Almelo tegen de plaatsing van het herdenkingsmonument voor de Armeense genocide op het privé terrein van de Armeens Apostolische Kerk in Almelo.

De antwoorden gingen over demonstratie tegen Armeens herdenkingsmonument.

Het is de eerste keer dat de titel van mijn antwoorden niet overgenomen is. En er zijn wel eens radicalere titels bedacht voor Kamervragen kan ik u verzekeren.

Ik nodig u uit de antwoorden te lezen. Alleen de zaken die op tv gezegd zijn (Karabach is het massagraf van de Armeen scandeerden spreker en publiek. Er was een band die Ottomaanse marsmuziek speelde in Ottomaanse kledij. Dat terwijl dat leger de genocide beging). Echter persberichten die aangaven dat de Turkse consul-generaal het protest georganiseerd had, konden niet geverifieerd worden, evenals het gratis busvervoer van Diaynet moskeeën naar de demonstratie en de vrijdag-preek die opriep aanwezig te zijn.

Dat is nogal vreemd, want de Turkse consul meldde zich wel bij de Nederlandse overheid en vroeg om uitleg. Bij dat gesprek heeft de Nederlandse overheid rustig antwoorden gegeven. Maar kennelijk durft de Nederlandse regering zelf geen (weder)vragen te stellen aan de Turkse diplomatieke vertegenwoordiging.
Zeker bij de Armeense genocide, die in de Tweede Kamer unaniem erkend is middels de motie-Rouvoet is dat totaal de verkeerde terughoudendheid.

Overigens is ook de rest van de antwoorden het lezen waard, zeker omdat elke vraag gebaseerd is op een verifieerbare bron.