16 oktober 2014

Een forse extra belasting voor MKB’ers met dank aan GroenLinks, VVD en D66

Gisteren kondigden drie partijen trots aan dat zij ervoor gaan zorgen dan je ten allen tijde je oude pensioen kunt overhevelen naar je nieuwe werkgever. Nu heb je dat recht alleen binnen zes maanden na vertrek bij de oude werkgever. Zij dienden een wetwijziging (amendement) in die vandaag al in stemming komt: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33972-26.html

Dat lijkt een mooi gebaar. Vaak is waardeoverdracht van je pensioen een goed idee, al was het maar om alle pensioenaanspraken op één plek te hebben.

Er zit echter een adder onder het gras: als je je pensioen overdraagt, moet de werkgever vaak zeer fors bijbetalen. Nu alle oude werknemers opnieuw het recht krijgen waardeoverdracht te plegen, kan een werkgever, die zijn pensioenregeling ondergebracht heeft bij een verzekeraar, ineens geconfronteerd worden met heel veel bijbetalingen.

Dat zal niet het doel geweest zijn van de indieners. Maar de afgelopen jaren hebben vele Kamerleden constant om oplossingen gevraagd voor de bijbetalingsproblematiek omdat werkgevers ineens geconfronteerd werden met bijbetalingen. Daardoor hoeven extreme bijbetalingen niet meer voor kleine werkgevers.

En om het nog ingewikkelder te maken: de regering beloofde een tijd geleden nog dat bijbetalingsproblemen opgelost zouden zijn per 1 januari in het nieuwe toetsingskader. Dat is niet het geval, omdat het een te ingewikkeld probleem is. Een probleem dat vandaag voor kleine ondernemers, die dachten goed voor hun personeel te zorgen door een pensioenpolis af te sluiten, net een stuk groter gemaakt is.

Hopelijk zien GroenLinks, VVD en D66 vandaag net op tijd in dat dit voorstel een heleboel ondernemers in de problemen brengt en vragen zij het kabinet om met een betere oplossing te komen om pensioenen langer te kunnen overdragen, zonder oud-werkgevers op extreme kosten te jagen