16 september 2014

Kabinet geeft zelf toe: accijnsinkomsten vallen heel hard tegen

In de miljoenennota staat ook een nieuwe schatting van de accijnsopbrengsten. Zoals u weet moest de extra accijnsverhoging op diesel 230 miljoen opleveren, de extra accijnsverhoging op LPG 50 miljoen en de indexatie ongeveer 120 miljoen. Totaal zou er dus 400 miljoen extra moeten binnenkomen door alle accijnsverhogingen op benzine (indexatie) en diesel en LPG (indexatie + extra verhoging)

Hieronder de schattingen van hoeveel de accijnzen opleveren in 2014, volgens de regering zelf:

Accijns lichte olie

Accijns overige olie (diesel en LPG)

Totaal

Tegenvaller

Miljoenennota 2014

(september 2013)

Voorjaarnota

- 262 miljoen

Miljoenennota 2015
(vandaag)

- 364 miljoen

(Noot: door een rekenfout is volgens de regering de verdeling tussen lichte en andere oliën niet vergelijkbaar. Slechts het totaal is vergelijkbaar.)

Ofwel: elke keer wordt de totale opbrengst naar beneden bijgesteld. Nu al 364 miljoen. Dit was echt van te voren voorspelbaar.

Het CBS meldt dit maand na maand, de BOVAG ook  (maar hun cijfers zouden natuurlijk partijdig kunnen zijn). En het CDA meldpunt liet ook dit effect zien. Dit was natuurlijk niet verrassend. De regering weigerde grenseffecten op te nemen in haar modellen. Maar die zijn er natuurlijk wel en hoe!

Maar nu stelt de regering zelf vast dat de accijnsverhoging niets heeft opgeleverd. Interessant is nu wat de quote van staatssecretaris Wiebes waard is. Hij zei op 17 april in de Tweede Kamer over de accijnsverhoging:

“Als de conclusies zijn dat een maatregel alleen maar geld kost terwijl hij bedoeld is als een maatregel die geld moet opleveren, dan is dat geen goede maatregel. Dan is een vervolg logisch”

Ik ben zeer benieuwd wat deze antwoorden waard zullen zijn, nu ook uit de eigen cijfers van het kabinet duidelijk is dat de accijnsverhoging nauwelijks tot niets oplevert. En het kan ook nog negatief worden, want later volgen nog accuratere schattingen.