10 juni 2014

Kamervragen over Turkse demonstratie tegen Armeense genocide monument

De demonstratie tegen het monument ter herdenking van de slachtoffers van de Armeense genocide blijkt in ieder geval voor een belangrijk deel georganiseerd te zijn door de Turkse overheid.

De Turkse Consul-Generaal heeft volgens de Turkse pers Turkse organisaties gelast mee te doen aan de demonstratie.

De Diyanet moskeeën speelden een cruciale rol. Er is een centrale preek voorgelezen tegen het monument (dat overigens op privé terrein gebouwd is met vergunning. En de genocide is door de Tweede kamer erkend middels de motie Rouvoet). Verder was gratis busvervoer geregeld via de Diayet moskeeën.
Dit is natuurlijk totaal ongepast.

In naam ging de demonstratie tegen het woord genocide. In de praktijk ging het veel verder

-          De slogan “Karabach wordt het graf van de Armeen” werd gescandeerd door een spreker en herhaald door het publiek (Het gaat hier dan om Nakorno Karabach)

-          Er was een militarie band in Ottomaanse uniformen aanwezig. Dat is een forse provocatie als je beseft dat de genocide plaatsvond onder de Ottomanen.

Daarom stelt het CDA vandaag samen met vier andere partijen Kamervragen aan drie ministers:
- Wil de regering hiervan afstand nemen

-          Wil Timmermans de Turkse regering hierop aanspreken en de ambassadeur om uitleg vragen

-          Is het opportuun om het OM onderzoek te laten doen?

-          Wil de regering deze episode meenemen in haar onderzoek naar parallelle samenlevingen.

Vragen van het lid Omtzigt (CDA), Van der Staaij (SGP), Voordewind (ChristenUnie), Van Bommel (SP) en De Roon (PVV)  aan de minister van Buitenlandse Zaken, de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de minister van Veiligheid en Justitie

1.

Heeft u kennis genomen van de demonstratie die op 1 juni plaatsvond op het Rembrandtveld in Almelo tegen de plaatsing van het herdenkingsmonument voor de Armeense genocide op het privé terrein van de Armeens Apostolische Kerk in Almelo?

2.

Heeft u kennis genomen van het feit dat er gratis busvervoer geregeld was voor deelnemers via de Diyanet(Turkse ministerie van godsdienstzake)- moskeeën? (deze moskeeën maken ook gebruik van in Turkije opgeleide en door Turkije betaalde imams) (bron: poster voor de organisatie van de demonstratie, bijgevoegd bij de vragen)

3.

Heeft u kennis genomen van het bericht dat de Turkse Consul-Generaal in Rotterdam mensen bij zich geroepen heeft en gelast heeft deel te nemen aan de demonstratie?(bron: http://www.odatv.com/n.php?n=bu-ne-perhiz-bu-ne-lahana-tursusu-0206141200)?

4.

Heeft u kennis genomen van het feit dat ter gelegenheid van de opening van het herdenkingsmonument een preek vanuit de Diyanet tegen het herdenkingsmonument (onder de aan Diyanet verbonden) moskeeën in Nederland is verspreid en deze in die moskeeën bij het ‚vrijdagmiddag gebed’ diende te worden voorgelezen?”  (bron, BBC, Turkse site:http://www.bbc.co.uk/turkce/haberler/2014/04/140423_hollanda_ermeni_aniti.shtml)

5.

Heeft u kennis genomen van het feit dat bij de demonstratie de slogan "Karabag ermeniye mezarolacak" – vertaald: ”Karabach zal het graf van de Armeniër worden” geschreeuwd werd door de organisatie en luidkeels meerdere keren herhaald werd door hetaanwezige publiek (zie de eerste vijftien seconden van de film bij http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=191024)?

6.

Heeft u kennis genomen van het feit dat er bij deze demonstratie Ottomaanse legermuziek gespeeld werd, de zogenaamde Mehter Marsi door de groep Mehter ekibimet alle daarbij horende traditionele kleding,instrumenten en uitrusting, terwijl de Armeense genocide juist plaatsvond in het Ottomaanse rijk? (zie ook tweede scene in de video vanhttp://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=191024)

7.

Heeft u kennis genomen van het feit dat meerdere demonstraties en een petitie tegen het monument ter herdenking van de Armeense genocide georganiseerd zijn door de UETD, een tak van de regerende AK-partij van premier Erdogan van Turkije? (bron:http://sonhaber.nl/gundem/anita-tepki-icin-meclis-onune-h29183.html)

8.

Wat vindt u van het feit dat een organisatie als het “Turks Museum Nederland” politiek stelling neemt tegen het Armeense genocide monument en dit doet met onder andere de verhulde dreiging van handelssancties? Past dit bij haar rol? (manifest, aangeboden aan de tweede Kamerleden en nog leesbaar op;https://www.facebook.com/stichtingdewaarheid/photos/a.585504228212102.1073741828.583941161701742/586267148135810/?type=1)

9.

Is er via de diplomatieke vertegenwoordiging van Turkije opheldering gevraagd bij Nederlandse autoriteiten over de vergunning die verleend is voor de bouw van hetArmeense genocidemonument (indien en voor zover hier overigens vergunningen voor nodig zijn) ? Zo ja, wat is er gevraagd en in welke context? En welk antwoord hebben de Nederlandse autoriteiten gegeven?

10.

Kunt u de vergunning, die is afgegeven voor het protest in Almelo, publiceren?

11.

Wat was het doel van de demonstratie? Heeft de organisaties van te voren een melding gedaan van de alle relevante zaken, zoals het podium en het feit dat er eenMehter Marsi gespeeld zou worden?

12.

Bestaat er voor het Openbaar Ministerie aanleiding om onderzoek te laten doen naar de gebruikte teksten zoals "Karabag ermeniye mezar olacak" en andere beledigende en opruiende teksten en ontkenning van de Armeense genocide? (bron: http://demetnu.nl/watch.php?vid=ac4c2aaf0)

13.

Wilt u deze episode meenemen in het onderzoek dat de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid doet naar parallelle gemeenschappen (toezegging in Kamerstuk 33824, nr. 20)?

14.

Wat vindt u zelf van het feit dat
- onderdelen van de Turkse overheid meehelpen bij het organiseren van een demonstratie tegen het Armeense genocidemonument,
- Er in de Diyanet moskeeën op instructie van boven een preek wordt voorgelezen tegen dit monument en dat opgave en gratis vervoer via de Diyanet moskeeën lopen?
- Dat bij de demonstratie een haatzaaiende tekst over een graf voor Armeniërs gescandeerd wordt?
- Dat heel bewust een volledig uitgedoste en goed georganiseerde Mehter Marsi, een Ottomaanse militaire muziekformatie, muziek speelt bij de demonstratie?

15.

Bent u voornemens hierover in gesprek te gaan met de Turkse autoriteiten en zo ja, welke boodschap zult u hen dan overbrengen? Zo nee, vindt u dan wenselijk dat dit zich herhaalt?

16.

Wat is uw mening en stellingname over de inmenging van de Turkse overheid in de uitgevoerde demonstraties en de druk die de Turkse overheid heeft geleverd op de Nederlands-Turkse Diaspora gemeenschappen, inclusief moskeeën, stichtingen en verenigingen, om deze demonstratie te organiseren?

17.

Bent u bereid deze bevindingen en bovengenoemde stellingname bespreken met uw ambtsgenoot in Turkijeen met de vertegenwoordiging van de Turkse regering in Nederland?

18.

Is de regering en de minister van Buitenlandse Zaken, de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de minister van Veiligheid en Justitie  bereid afstand te nemen van de aard en de toon van de demonstratie en tevens de gebruikte leuzen publiekelijk te veroordelen?

Verstuurd vanaf mijn iPad