14 augustus 2013

Levert hogere benzineprijs ook meer accijnzen op?

Deze regering wil per 1 januari de brandstofaccijnzen verhogen, met name op diesel en LPG. Het doel is extra overheidsinkomsten binnenhalen.

Het CDA betwijfelt of dat gaat lukken. Het afgelopen jaren vielen de accijnsopbrengst met meer dan 300 miljoen euro tegen. Een deel daarvan zal ongetwijfeld te maken hebben met de groter dan verwachte krimp van de economie, maar ik betwijfel sterk of dat het hele verhaal is.

In de grensregio, waar ik woon, heb ik kunnen kijken in de administratie van een aantal pompstations. Vooral de stations vlakbij de grens hebben te maken met scherpe omzetdalingen. Dat duidt op veel meer tanken over de gren

Nu houden we in Nederland echt alles bij, maar er ik kan geen schattingen vinden van de hoeveelheid brandstof die in het buitenland getankt wordt in de officiële statistieken.

Natuurlijk had ik liever geen Kamervragen gesteld, maar nu de regering weigert om standaard een grenslandtoets te doen, wil ik gewoon weten of een accijnsverhoging nu meer of minder geld oplevert voor de schatkist en hoe die schatting nu gemaakt wordt. De vragen stellen we nu zodat de antwoorden voor Prinsjesdag binnen moeten zijn. Wellicht zien de ministers de concept-antwoorden nog terwijl ze overleggen over de begroting van volgend jaar.

En een illusie dat hogere accijns kan leiden tot minder opbrengsten? Het gebeurde bij de accijnsverhoging op sterke drank in 2002. Die werd ook weer teruggedraaid, omdat het accijns verlies aan het buitenland zo groot was, dat het de verhoging meer dan teniet deed.

Het gaat overigens om grote bedragen: dit kabinet onderhandelt maanden in Brussel voor zijn 1 miljard korting op de EU begroting (waarvan we de definitieve afrekening nog moeten zien). Maar het zou zomaar kunnen dat een bedrag van vergelijkbare grootte weglekt doordat Nederlanders massaal over de grens tanken.

Vragen van de leden Omtzigt en De Rouwe ( beiden CDA) aan de staatssecretaris van Financiën en de minister van Infrastructuur en Milieu over het artikel ‘Rijk rekent zich rijk met brandstofaccijns’

(ingezonden 13 augustus 2013)

1

Heeft u kennisgenomen van het artikel ‘Rijk rekent zich rijk met brandstofaccijns’? 1)

2

Kunt u aangeven hoeveel de (in de rijksbegroting) verwachte verkoop van autobrandstof in

Nederland was in 2012 (uitgesplitst naar diesel, benzine en lpg) en de daar verwachte

accijnsopbrengst, en hoeveel de uiteindelijke verkoop was en de mee- of tegenvaller in de

accijnzen?

3

Kunt u aangeven hoeveel de verwachte verkoop van autobrandstof in Nederland in 2013 is en

de gerealiseerde verkoop in het eerste half jaar? Hoeveel is er meer/minder verkocht dan

geraamd?

4

Hoeveel brandstof tanken Nederlanders (burgers en bedrijven) in het buitenland en hoeveel

brandstof tanken buitenlanders in Nederland in 2012 en 2013?

5

Indien brandstof (LPG, Diesel, Benzine) 1 cent duurder wordt door een belastingverhoging

en de prijzen gelijk blijven in Duitsland en België, hoeveel schat uw rekenmodel in dat:

a. er extra binnenkomt, omdat door de staat op elke liter verkochte brandstof extra belasting

geheven wordt;

b. er minder binnenkomt, doordat mensen minder rijden of een zuiniger auto gebruiken;

c. er minder binnenkomt, doordat meer Nederlanders in het buitenland gaan tanken (en

minder buitenlanders in Nederland gaan tanken)?

6

Kunt u alle memo’s, emails en rapporten van de afgelopen twee jaar van uw ministeries, de

belastingdienst en de douane die een (in)schatting bevatten van grenseffecten bij de verkoop

van brandstoffen en/of de financiële gevolgen daarvan, doen toekomen aan de Tweede