Tweede Kamerleden Pieter Omtzigt (CDA) en Sjoerd Sjoerdsma (D66) ontvingen deze week de eervolle Magnitsky award, vanwege hun inzet voor de Magnitsky-wet. Met deze wet worden wereldwijd Europese sancties mogelijk tegen schenders van mensenrechten.

Zwarte lijst
De verwachting is dat deze wet, een initiatief van Omtzigt en Sjoerdsma, nog dit jaar op Europees niveau wordt goedgekeurd. Mensenrechtenschenders kunnen door middel van de Magnitsky-wet op een zwarte lijst worden gezet, waardoor zij geen visa voor EU-landen kunnen krijgen en banktegoeden in beslag kunnen worden genomen.

Omtzigt reageerde verheugd. “Lege veroordelingen of plechtige statements van politici horen we maar al te vaak. Het feit dat we straks beter gerichte sancties kunnen opleggen zoals reisverboden en bevriezing van tegoeden, is een internationale stap voorwaarts. Gerichte sancties raken de overtreders en niet de hele bevolking van een land, die vaak al onder het eigen regime lijdt.”

Wie was Sergei Magnitsky?
De Magnitsky award wordt sinds 2015 uitgereikt aan journalisten, politici en activisten die zich actief inzetten tegen mensenrechtenschendingen wereldwijd. De award is vernoemd naar de Russisch advocaat Sergei Magnitsky. Hij werd in 2008 door Russische autoriteiten opgepakt toen hij de overheid beschuldigde van grootschalige diefstal. In 2009 overleed Magnitsky in zijn cel, nadat hij elf maanden onder barre omstandigheden in voorarrest had gezeten. Zijn dood maakte internationaal veel los en leidde tot een uitgebreid onderzoek naar machtsmisbruik en mensenrechtenschending in Rusland.

Boek over zaak Magnitsky
In 2013 was Pieter Omtzigt medeauteur van een boek over deze ‘zaak Magnitsky’. In het boek wordt door Omtzigt en anderen betoogd dat het aankaarten van mensenrechtenschendingen alleen zin heeft als er in internationaal verband dit soort acties worden genomen.