31 oktober 2013

Omtzigt presenteert boek over Magnitsky

Kamerlid Pieter Omtzigt heeft vandaag een boek gepresenteerd dat hij, samen met vele anderen, geschreven heeft over “de zaak Magnitsky”. Sergei Magnitsky was een Russische advocaat die vier jaar geleden werd vermoord in een Russische cel. Hij zat vast nadat hij fraude in de hoogste kringen van het Kremlin had blootgelegd. In Rusland is nooit iemand veroordeeld voor de moord. Maar internationaal heeft de zaak wel tot veel ophef geleid. In de VS is zelfs een wet aangenomen, dat de personen die in verband worden gebracht met de moord, de VS niet meer in mogen.

In het boek wordt door Omtzigt en anderen betoogd dat het aankaarten van mensenrechtenschendingen alleen zin heeft als er in internationaal verband dit soort acties worden genomen. Pieter Omtzigt: “Het helpt niet om als Nederland alleen te zeggen dat we het niet eens zijn met de gang van zaken in een land. Wat wel helpt, is om samen met andere landen druk uit te oefenen op regimes, door bijvoorbeeld daders de toegang te verbieden tot andere landen.”