28 juni 2019

CDA stelt vragen over laatste aansluitingen glasvezel

Woordvoerder Economie Jerry Blekkenhorst stelt namens de CDA-fractie vragen over breedband internet in de provincie  Overijssel. Blekkenhorst  stelt de vragen naar aanleiding van het project met internet via een straalverbinding in de Hardenbergse buurtschap Holtheme. De provincie Overijssel is hier ook bij betrokken. Blekkenhorst: "Hoewel we als provincie  Overijssel voorop lopen als het gaat om breedband in onze provincie,  zijn er toch nog verschillend gebieden die nog steeds geen gebruik kunnen maken vaneen snelle  internetverbinding. Ik wil weten of het project bij Holtheme een oplossing kan zijn voor de zogenaamde witte vlekken".

Koploper
Overijssel is voorzien van snel internet via breedband en is hiermee koploper in Nederland. Ook in Europa is Overijssel een van de eerste regio’s waar bijna overal toegang is tot snel internet. Het CDA wil aandacht voor de laatste gebieden in Overijssel die nog geen beschikking hebben over snel/breedband internet. Initiatieven ontstaan om huishoudens en gebieden zonder glasvezel te voorzien van snelle verbindingen voor TV, bellen en internet.

De  gestelde schriftelijke vragen:

. Het CDA wil de voortgang van snelle verbindingen in de provincie Overijssel versnellen en heeft de volgende vragen:

1. Hoe staat het met de huidige snelle internetverbinding in Overijssel? Kan het college zichtbaar maken welke gebieden nog niet beschikken over een snelle internetverbinding? Zo nee, waarom niet?

2. Hoe wordt er momenteel omgegaan met de witte vlekken gebieden in Overijssel? Kan het college aangeven welke initiatieven zijn of worden uitgevoerd? Zo nee, waarom niet?

3. Kan het college aangeven of het snel internetsysteem in de Hardenbergse buurtschap Holtheme beschikbaar is voor alle witte vlekken en buitengebieden in Overijssel en daarmee een oplossing zijn voor de witte vlekken gebieden?

4. Is het college bekend met meerdere initiatieven die in de provincie in dit kader ontwikkeld worden? Zo ja, om welke initiatieven gaat het? Op welke wijze krijgen deze initiatieven ondersteuning van de provincie? Zo nee, bent u bereid om deze initiatieven voor de provincie Overijssel in kaart te brengen?

5. Kan het college aangeven op welk termijn de provincie beschikt over 100% snelle internetverbinding? Zo nee, waarom niet?