01 november 2016

Actieve inbreng CDA Statenleden "Politiek on tour Deltion College" Zwolle.

In het kader van Burgerschap zijn op het Deltion College in 36 klassen de zogenaamde Statenspelen gehouden. Hierbij wordt als het ware een Statenvergadering nagespeeld met besluitvorming over een concreet onderwerp. De studenten vormen fracties met de opdracht na debat een meerderheid proberen te krijgen voor hun standpunt. Een ‘echt’ Statenlid neemt hierbij de rol van Gedeputeerde op zich.

Burgerschapsvorming
Door de Statenspelen leren de studenten hoe democratie werkt en dat het sluiten van compromissen veelal nodig is om een meerderheid te krijgen. In het project was het Openbaar Vervoer naar het Deltion het onderwerp. De groep met de beste oplossing stelde met succes voor OV fietsen beschikbaar te stellen die vanaf het NS station tot het Deltioncollege gebruikt kunnen worden in combinatie met een stage/werkgelegenheidsproject.  Het CDA hecht grote waarde aan burgerschapsvorming en het betrekken van jongeren bij de democratie. Namens het CDA hebben Gerda ten Denge en Jeroen Piksen actief deelgenomen aan deze Statenspelen. In de afsluitende bijeenkomst met honderden studenten werd aan de klas met de beste oplossingen voor het openbaar vervoersprobleem een dagtrip naar Den Haag uitgereikt.

Meer dan waard
Jongeren betrekken bij democratie is van wezenlijk belang. De provinciale Statenspelen zijn hiervan een mooi voorbeeld. Met de Statenspelen op locatie en in het provinciehuis worden jaarlijks 5000 burgers bereikt waarvan 4000 jongeren. Wat het CDA betreft is onze democratie het meer dan waard!