28 september 2017

Bezoek Plattelandscommissie CDA bij Europees Parlement in teken van kansen voor Overijssel

De Plattelandscommissie van het CDA, die bestaat uit verschillende Kamer, Raads- en Statenleden,  gedeputeerde, betrokken boeren en vertegenwoordigers van Natuurorganisaties, kijkt terug op een waardevol bezoek aan het Europees Parlement.  De leden van de plattelandscommissie gingen in gesprek met CDA- Europarlementariër Annie Schreijer Pierik. Er is volop aandacht besteed aan de kansen, mogelijkheden en uitdagingen die Europa de provincie Overijssel biedt.

Fipronil
Naast algemene landbouw en natuuronderwerpen is ook uitvoerig stil gestaan bij de Fipronil affaire en zijn ideeën en oplossingen uitgewisseld. De Statenfractie en raadsleden zijn hard op zoek op welke wijze de politiek de getroffen bedrijven zou kunnen helpen. “Helaas hebben we nu geen concrete oplossingen, maar het leed dat de pluimveehouders treft, raakt ons zeer. We bekijken hoe we binnen onze mogelijkheden deze boeren toch ondersteuning kunnen bieden”, licht Gerrit van der Berg, raadslid in de gemeente Hardenberg toe. In Hardenberg zijn meerdere bedrijven getroffen. Van den Berg is de afgelopen week samen met Statenleden Marco van der Vegte en Bouwien Rutten op bezoek geweest bij een getroffen bedrijf. “Als CDA in Overijssel blijven we strijden voor een passende oplossing, we blijven pal achter de sector staan”, aldus het raadslid van de Hardenbergse CDA-fractie.

Visie op landbouw in Overijssel
De agrarische sector is belangrijk voor Overijssel. De sector draagt bij aan de stabiele economie in Overijssel en bepaalt ook voor een groot deel het Overijssels landschap. Om als CDA ook de komende jaren een succesvolle bijdrage aan de ontwikkeling van het Overijssels platteland te leveren is de Plattelandscommissie bezig met de ontwikkeling van een gedragen visie. “We willen Overijssel-breed een duidelijke en herkenbare visie neerleggen zodat we met zijn allen weten welke kant het op moet met deze mooie sector. De commissie heeft haar ideeën voor Overijssels platteland van de toekomst op papier gezet. De volgende stap is dat we met onze visie een voorzet geven voor een brede discussie. We willen samen optrekken met alle verschillende betrokkenen”, legt voorzitter van de plattelandscommissie Pieter van der Vinne uit.

Annie Schreijer Pierik
Op uitnodiging van Europarlementariër Annie Schreijer Pierik was de Plattelandscommissie in Brussel om de opening van een groente- en fruitexpositie bij te wonen. Ook een bezoek aan de commissievergadering van de AGRI-commissie en een rondleiding door parlementsgebouw stonden op het programma. Aan het bezoek namen deel: Pieter van der Vinne (voorzitter), Bouwien Rutten (secretaris), Bert Vroon, Gerrit van den Berg, Kristel Scholten Linde, Eric Kleissen, Marco van der Vegte, Jeroen Piksen en Ben Eshuis.