09 mei 2015

Blog Bouwien Rutten: reactie op opsporen lekkages NAM

De kop van een krantenartikel vandaag. Lek moet boven met Belgische herders. Bacterie in leiding van 70 kilometer. Speurhonden uit België worden aangerukt om te speuren naar mogelijke lekkages. Ondertussen gaat het injecteren gewoon door. Want deze speurhonden hebben tot heden geen nieuwe lekkages ontdekt. Dus alles gaat verder naar behoren, stelt de NAM.

Hoe gek kun je het bedenken.

Overigens heb ik meer vertrouwen in de neuzen van speurhonden dan in heel veel andere hulpmiddelen. Het neusorgaan van een getrainde hond is sterker dan wij ons kunnen voorstellen. Er zit 1 maar aan…diezelfde hond kan ons niet in hondentaal vertellen waar en wanneer er een lekkage aan zit te komen. Het zou natuurlijk maar zo kunnen dat wanneer speurhond 1 bij 5 afgelegde kilometers is, er ondertussen bij het begin van de pijpleiding toch productiewater door bacteriële corrosie zijn weg heeft weten te vinden door de pijpleiding. Dat lijkt niet onwaarschijnlijk.

Natuurlijk is er tegelijkertijd apparatuur vanuit de lucht bezig zijn werk te doen en eveneens te speuren. Dubbelop dus. Wat geeft dit aan?

Dit geeft aan dat de lekkage die ontstaat door bacteriële corrosie zeer serieus genomen wordt door de NAM. Het betekent naar mijn inziens ook dat lekkage van productiewater wel degelijk schadelijk is. En deze lekkage, onderweg van Schoonebeek naar Twente, zit niet minimaal 750 meter onder de grond, de minimale diepte waarin wordt geïnjecteerd zoals in Rossum, maar 1,7 meter.

1,7 meter onder Natura 2000 gebieden. Gebieden die onder de hoogst mogelijke normen worden beschermd door Europese wetgeving. Deze bescherming is zo groot dat boeren moeten verhuizen van hun geboortegrond om het waterpeil op niveau te houden. Welke water. Geïnjecteerd water?

Na al meerdere keren met een afvaardiging van de NAM om tafel te hebben gezeten, kan ik nog steeds niet begrijpen waarom zij niet ingrijpen. Zijn de financiële gevolgen zo groot wanneer als  het injecteren per direct stop wordt gezet?

Wanneer er zoveel weerstand is op activiteiten als deze moet de overheid zijn verantwoordelijkheid richting inwoners nemen.

Vrijwel alle politieke partijen hebben motie’s ingediend, de samenwerking tussen de politieke partijen is ongekend groot inzake dit onderwerp.

Het injecteren gaat door, minister Kamp grijpt maar niet in.

En worden onze pracht natuurgebieden bedreigd met productiewater afkomstig uit verouderde pijpleidingen. Hebben we het nog niet eens over de mogelijke risico’s voor het drinkwater voor alle inwoners van Overijssel. Zelfs Vitens heeft zich over over de injecties uitgesproken als zijnde dat dit niet zou moeten mogen in gebied waar drinkwater gewonnen wordt.

Wat moet er nog gebeuren om door te dringen in deze leiding die NAM en Kamp heet, maar blijkbaar nog weinig corrosie vertoond…