01 september 2019

BLOG: Mag democratie geld kosten? Met open mind naar democratiefestival

De kans was groot dat ik niet was gegaan. Wanneer ik alle berichtgeving eromheen vooraf had meegekregen. Gelukkig had ik niet goed opgelet en stapte ik vrijdagochtend met plezier in de bus op weg naar Nijmegen. Geregeld en aangeboden door de provincie. Wat fijn geregeld! De bus zat niet vol, bij lange na niet. Maar de sfeer was gelijk goed.
Aangekomen in Nijmegen bleek het festival op een eiland plaats te vinden. Gelegen in de Waal. Gaaf! Een stralende blauwe lucht maakt het plaatje wel heel aantrekkelijk. Heel eerlijk, een beetje sceptisch was ik toch wel. Maar had met mezelf afgesproken dat ik er met een open mind erin zou gaan.

Doe-democratie
Vanaf het moment dat ik de eerste tent binnenliep ging het snel. Meedoen in een theaterstuk, diverse debatten over uiteenlopende onderwerpen, luisteren naar interviews met BN’ers zoals liberaal Annemarie van Gaal of democraat Boris Dittrich. Allemaal even leuk en inspirerend. Annemarie vertelde over haar leven in Rusland, de eenzijdige ‘democratie’ in het land en de zeer ingeperkte manier van leven voor mensen daar. Dan sta je wel even stil bij datgeen wat wij hier hebben. Boris vertelde over zijn strijd om te kunnen zijn wie je bent. Met een treffend voorbeeld over zijn moeder, woonachtig in het verpleegtehuis, die nog steeds van doen had met discriminatie en LHBTI acceptatie. Óók in Nederland worden mensen nog steeds aangevallen vanwege geaardheid of uiterlijke verschillen. In alle leeftijdsgroepen. Goed om dat te blijven benoemen.

Discussie bij 30 graden
Vervolgens kwam ik in een tent waar jongeren met elkaar in gesprek waren over het strafbaar stellen van seks zonder instemming. Het onderwerp leidde tot een verhitte discussie. Ook omdat het buiten ondertussen al bijna 30 graden was, dus binnen nog warmer. Ondertussen kreeg ik al aardig wat mee van de negatieve berichtgeving over dit festival. Een persoonlijke tweet gaf aardig wat reacties teweeg. Het kost ook nogal wat, het organiseren van een dergelijk evenement. Volgens de media 1,1 miljoen gemeenschapsgeld. Da’s niet niks. In die zin begrijp ik zeker de verontwaardiging. Alleen zo ontzettend jammer dat de media het al neersabelt voordat het festival überhaupt van start is gegaan.

Stem
Want was is democratie nu eigenlijk? Wat doet het voor ons? Kortom, wat brengt het ons dat het zoveel geld mag kosten blijkbaar? Een democratie betekent dat het land een parlement heeft met gekozen volksvertegenwoordigers. Deze kiezen wij zelf middels de stembus. Dat betekent dat wij zelf bij machte zijn sturing te geven aan welke parlement wij willen. Heel simpel gezegd: die ene stem die je uit mag brengen tijdens een verkiezing, is het allerbelangrijkste goed voor een democratie. Het gegeven dat het Ministerie daarin wil stimuleren is wat mij betreft te prijzen.Helaas zijn er nog altijd te veel burgers in Nederland die de hun stem verloren laten gaan.

Troebel
De communicatielijn van burger naar politiek is geregeld troebel en onduidelijk. Hier valt nog veel te verbeteren. Hoe mooi is het dat je tijdens een laagdrempelig festival mensen bijeen kunt brengen vanuit iedere diversiteit en leeftijd en hen in gesprek laat gaan met politici over allerlei belangrijke thema’s. Maar dan moet het wel bezocht kunnen worden door iedereen. Zonder entreeprijs en door het aanbieden van vervoer neem je al heel wat drempels weg. Fijn dat daarvoor gekozen is. Misschien nog een idee om in een volgende editie grote mediabedrijven te betrekken. Om zodoende meer mensen te bereiken en samen te werken aan een sterke democratie. En zorg dat bezoekers zelf hun lunch mogen meenemen. Het verplichten tot horecabesteding is niet voor ieder huishouden mogelijk. Conclusie: Het gáát niet alleen om economie. De zorg voor elkaar en voor de volgende generaties is datgeen wat telt. Samen komen we verder!

Groet, Bouwien Rutten

PS: Wel eens meegedaan aan een democratiespel in Overijssel? Kijk even op deze pagina, echt de moeite waard! Deelname is gratis, voor groepen van 15 tot 30 personen.