18 februari 2020

CDA bezorgd om passeren omwonenden bij plan zonnepark bij De Wieden

Omwonenden voelen zich overvallen door het plan voor een zonnepark aan de Veneweg in Wanneperveen, grenzend aan het natuurgebied De Wieden. Ze zijn er ook niet blij mee. Dat geldt ook voor Natuurmonumenten. In dagblad De Stentor laat een woordvoerder weten de regie van de gemeente Steenwijkerland te missen.

CDA-Statenlid Wim Duitman vindt dat er bij plannen in het kader van de energietransitie meer oog moet zijn voor burgerparticipatie. Hij stelt daarom een aantal vragen aan Gedeputeerde Staten welke rol de provincie daarbij kan spelen, ook met het oog op de Regionale Energie Strategie (RES) waarmee ook in West-Overijssel duurzame energie wordt opgewekt via zon en wind. Ook wil Duitman weten of de provincie op enigerlei wijze betrokken is bij het project vlakbij het Natura2000-gebied De Wieden.

Het Het gaat om de volgende vragen:

1.  Heeft u kennis genomen van de plannen voor een zonnepark bij het natuurgebied in Wanneperveen?
  2. In de energietransitie en met name in de RES is een belangrijke rol weggelegd voor burgerparticipatie. In hoeverre vindt u dat de omwonenden in dit project voldoende zijn betrokken?
  3. Is er contact met de gemeente Steenwijkerland over dit project en de participatie in dit project?
  4. Hoe gaat de provincie in de toekomst de burgerparticipatie volgen?
  5. Wat gaat de provincie doen om te zorgen dat er in de toekomst meer wordt ingezet op het participeren van omwonenden in Wanneperveen?