17 februari 2020

CDA blij met binnenhalen regiodeals Zwolle en Cleantech

Het Rijk investeert 22,5 miljoen euro in de Regio Zwolle. Dat heeft de ministerraad besloten. Het geld van deze regiodeal gaat naar 22 gemeenten die de bijdrage van het Rijk gebruiken voor een maatregelenpakket van in totaal 146 miljoen euro. Regiodeals zijn plannen waarbij overheden, onderwijs, bedrijven en instellingen samen werken om de economie in een bepaalde regio te stimuleren.

Na het succes van de regiodeal Twente, waarbij 30 miljoen euro door het kabinet werd uitgetrokken voor een ‘slimme en schone economie en arbeidsmarkt’ pleitte het CDA er in september vorig jaar voor dat de provincie haar best zou doen om meer regiodeals binnen te halen. De regiodeal Zwolle betreft met name het investeren in om- en bijscholing en het vasthouden van talent.

De ministerraad besloot ook om 7,5 miljoen euro uit te trekken voor de regiodeal Cleantech waarmee acht gemeenten in de provincies Overijssel en Gelderland samen met ondernemers en onderwijsinstellingen een impuls willen geven aan het versterken van een groene, duurzame en inclusieve economie. In Overijssel betreft het de gemeente Deventer.

Statenlid Susan Faal-Takak reageert verheugd op het binnenhalen van de regiodeals. ‘Dat er nu ook financiële steun en erkenning komt voor de regiodeals Zwolle en Cleantech is fantastisch. Het betekent dat we in Den Haag opvallen en met de extra financiële impuls voor de regio’s de provincie nog krachtiger kunnen maken als het gaat om innovatie, human capital, onderwijs, leefbaarheid, natuur, toerisme en ondernemerschap.’