21 december 2015

CDA-CDU seminar over integratie vluchtelingen: Samen de schouders eronder

Statenleden Gerda ter Denge en Ben Eshuis waren afgelopen week aanwezig bij een een seminar over de integratie van vluchtelingen. Het seminar werd georganiseerd door het CDA-CDU Euregio Verband en vond plaats in het grensplaatsje Zwillbrock. Tijdens het seminar kwamen vertegenwoordigers van organisaties en burgerinitiatieven uit de grensstreek bijeen om van gedachten te wisselen over hoe vluchtelingen na aankomst een plek kunnen vinden in de lokale samenleving. Burgermeester Michael Sijbom opende de bijeenkomst:  “Het gaat er niet alleen om, óf we er in slagen, maar hoe we dat gezamenlijk doen.  In de grensstreek kan dat juist door ook samen de handen uit de mouwen te steken"

Anders georganiseerd
"De huisvesting en begeleiding van de vluchtelingen in Duitsland worden door de gemeenten geregeld", vertelt Ben Eshuis. "Zo zorgt de gemeente daar voor huisvesting door het huren of kopen van woningen of het voor langere tijd inrichten van openbare gebouwen. De opvang van vluchtelingen in Duitsland biedt hierdoor meer ruimte voor een 'kleinschalige' aanpak. Meer dan in Nederland waar COA de regie heeft en waar nog steeds wordt ingezet op 'grootschalige' opvang. Ook de begeleiding van vluchtelingen wordt hoofdzakelijk vanuit de gemeentehuizen geregeld. Maar daarnaast zijn er in elke gemeente veel (ehrenambtliche) freiwilliger die zich inzetten voor de vluchtelingen."
Ook Gerda ter Denge. kijkt met een positief gevoel terug op de bijeenkomst in Zwillbrock. "De reden dat ik er heen ben gegaan ligt in het feit dat ik als inwoner van Losser, onze sporthal omgetoverd zag worden voor de tijdelijke opvang. Ik hoorde van zoveel positieve verhalen en initiatieven dat ik daar ook weer oprecht blij van werd. De boodschap waarmee ik naar huis ging was er een van, met veel inzet en relatief weinig middelen kan er veel werk worden verzet! Laten we van elkaar leren (en niet allemaal zelf het wiel uitvinden) en laten we elkaar helpen! Dit. past naadloos in de CDA-CDU gedachte!"

Samen
Integratie en participatie van de ontheemden is lang niet een zaak voor de overheid alleen. Zonder de inbreng van de samenleving zelf is dat tot mislukken gedoemd. Sprekers uit  Losser, Vreden, Ahaus en Oude IJsselstreek  gaven voorbeelden hoe talloze vrijwilligers actief en onbaatzuchtig bezig zijn vluchtelingen die helpende hand te bieden. Gemeenten kunnen elkaar daarin ondersteunen, óók over grenzen heen. Het vluchtelingenvraagstuk is immers grensoverstijgend.  Zo blijkt het wederzijds inzetten van deskundigheid, het aanbieden van noodhulp en voorzieningen, het ondersteunen van acties en deelname aan activiteiten een goede gelegenheid samen de schouders eronder te zetten. Goede voorbeelden zijn het aanbod om de sporthal in Losser beschikbaar te stellen, wanneer de sportaccomodatie bij de Duitse buur voor de vluchtelingenopvang moet worden gebruikt of het inzetten van vrijwilligers, waar op specifieke terreinen behoefte aan is. Ook het manifest "Nieuwe ‘noabers’ in Overijssel waarin wordt gesproken over een Marktplaats voor initiatieven voor vluchtelingen, is een mooi voorbeeld van samenwerken over (gemeente)grenzen heen.

Willkommenskultur
In veel gemeenten in de Euregio heerst een echte “Willkommenskultur”, zoals een van de inleiders uit Vreden verwoordde: “Sterke betrokkenheid  maakt een samenleving sterk; het behoort ook  tot het gedachtengoed  van de christendemocratie”. Ondanks alle problemen, die nu bijna letterlijk tot bij de voordeur geraakt zijn, blijken die lokale samenlevingen zo krachtig, dat een duidelijk antwoord gegeven kan worden op het extremisme, dat tracht diezelfde samenleving te ontregelen. Zoals een van de jongeren het in Zwillbrock verwoordde: “Niet Wilders en de Duitse Alternatieven hebben het laatste woord” .