08 september 2020

CDA Drents Overijsselse Delta: toestand Vechtdijken zorgelijk

Door de droogte is de begroeiing van de Vechtdijken de afgelopen maanden ernstig verslechterd. Wie nu op de dijken en in de uiterwaarden wandelt, ziet dor gras en veel kale plekken. Hierdoor is het nog maar de vraag of de dijk sterk genoeg is en dat ook blijft bij hoogwater. De CDA-fractie in het bestuur van waterschap Drents Overijsselse Delta (DOD) vindt deze situatie zorgelijk en gaat hierover vragen stellen in de komende bestuursvergadering.

Eén van de vragen zal zijn of het verstandig is om op de dijken weer te gaan bemesten. Het gras krijgt dan extra voeding en de mogelijkheid om te herstellen en is dan beter bestand tegen de droogte. De andere vraag is wat het waterschap gaat doen om de kale plekken weer begroeid te krijgen voor de winter, als er weer water tegen de dijk aan klotst.