05 oktober 2016

CDA: “Hoe is de situatie nu op Overijssels spoor?”

Deze week werd bekend dat minister Dijksma van Infrastructuur maatregelen gaat nemen om de overlast van treinen met gevaarlijke stoffen te beperken. Vanuit het ministerie is aangegeven dat er afspraken zijn gemaakt met de provincie Overijssel over deze maatregelen. Het CDA wil weten wat deze aanpassingen precies inhouden en in hoeverre de veiligheid op het Overijsselse spoor hierdoor verbetert.

Nog veel vragen
Het ministerie heeft aangegeven dat verladers (vervoerders) hebben besloten om twee vervoersstromen te verleggen naar trajecten waar hier nog ruimte voor is. Hierdoor gaan er dit jaar al minder gevaarlijke stoffen over de Brabantroute (minus 1800 wagens) en de Bentheimroute (minus 1450 wagens). Bij Ben Eshuis, woordvoerder Verkeer en Vervoer, roept dit vragen op. “Op welke twee vervoersstromen wordt hier gedoeld? Naar welke trajecten worden deze twee vervoersstromen verlegd? En kunnen deze vervoersstromen ook worden verlegd naar trajecten die deels door de provincie Overijssel lopen, zoals bijvoorbeeld de Twentekanaallijn? Ik wil graag meer duidelijkheid hierover, zodat inwoners van Overijssel weten waar ze aan toe zijn. Ook vinden wij deze informatie cruciaal om de veiligheid op en rond het spoor te kunnen waarborgen”