10 april 2016

CDA in de bres voor wegen en spoor Overijssel

De Haagse coalitie van VVD en PvdA is achter de schermen druk aan het onderhandelen om het budget voor aanpak van wegen en spoor tot 2030 met 10 miljard op te hogen. Volgens verschillende media, zijn de partijen ook al druk met het bestemmen van dit geld. Woordvoerder Susan Faal heeft het college tijdens de commissie vergadering van 13 april gevraagd zich richting het kabinet sterk te maken voor de knelpunten in de regio, zoals de N35, N36 en N50.

Start de lobby
Woordvoerder Susan Faal: “Ik zal het college aansporen om alert te zijn en op tijd met de lobby te starten als het gaat om het bestemmen van dit extra geld. Breng de regio in beeld! We kunnen als provincie bovendien altijd meedenken over voorfinanciering om sneller tot realisatie te kunnen overgaan dan 2028-2030. De verlenging van het MIRT, waarin budgetten voor infrastructuur worden geregeld, biedt kansen voor Overijssel. Wat het CDA betreft moeten we die zeker benutten”.

Nu regelen
Hoewel het kabinet nog nergens mee heeft ingestemd, zou het in de aanloop naar de verkiezingen zo maar kunnen gebeuren dat de extra middelen voor 2028-2030 worden toegedeeld aan projecten. In dat geval moet de regio er wel bij zijn om de regionale knelpunten op de agenda te plaatsen.

Aandacht gevraagd voor drukte op Overijssels spoor
Ook heeft Susan vragen gesteld over de drukte op het spoor in Overijssel, door de tijdelijke sluiting van de Betuwe route. Zorgt dit voor overlast voor inwoners van Overijssel? Hoe is het gesteld met veiligheid? Worden er veel gevaarlijke stoffen vervoerd op dit traject? Gedeputeerde Boerman gaf aan dat de ontwikkelingen van het spoor sinds februari 2016 in beeld zijn en staan beschreven in de rapportage 'Ontwikkelingen spoorverkeer' van ProRail. GS heeft dezelfde zorgen als het CDA als het gaat om de overlast en gezondheid van omwonenden. Op 20 mei aanstaande vindt er een bestuurlijk overleg plaats tussen de provincie Overijssel, provincie Gelderland, alle gemeenten en de Veiligheidsregio om dit probleem te bespreken. Ook gaat er een brief naar de staatsecretaris. Donderdag 21 april ontvangt de Staten een antwoordbrief over vragen die zijn gesteld over de vervoer van de inhoud van het spoorvervoer van goederen en gevaarlijke stoffen. De gedeputeerde heeft al aan gegeven niet te beschikken over gegevens of inzicht in het vervoer van gevaarlijke stoffen. Als argument wordt gegeven dat deze gegevens niet worden gedeeld in verband met onder andere veiligheidsrisico's.