22 januari 2016

CDA komt op voor omwonenden Olasfa

Soms onderteken je als fractie een motie, niet omdat het intern noodzakelijk is, maar om de gevolgen voor betrokkenen te erkennen. Uitzonderlijke situaties verdienen soms net even wat meer aandacht voor het mensgerichte aspect. Zo ook bij de motie die mede door het CDA is ingediend, over de toezeggingen die gedaan zijn door Gedeputeerde Staten over de de sanering van het Olasfa terrein. De sanering, die in 2006 is gestart en die helaas een veel langere duur kent dan in eerste instantie werd aangenomen. De lange duur van deze sanering heeft geleid tot klachten van omwonenden, gezondheidsklachten, schades aan panden en veel stress bij betrokkenen. Een aantal bewoners zijn noodgedwongen meerdere keren tijdelijk verhuisd, een enkeling zelfs meer dan 15 keer!

In persoonlijke gesprekken met meerdere partijen blijkt dat de impact van deze sanering op de samenleving in Olst groot is en door buitenstaanders geregeld onderschat. Het is een schrijnend dossier geworden, waarvan wij binnen Provinciale Staten gelukkig merken dat de verantwoordelijke gedeputeerde voortvarend en serieus in dit dossier zit. Na de laatste commissievergadering waarin vele kritische vragen zijn gesteld door meerdere fracties heeft Gedeputeerde Staten hier toezeggingen in gedaan en ook al de nodige acties uitgezet.

Betere communicatie en vinger aan de pols
Waarom dan toch een motie indienen waarvan de afspraken al gemaakt waren? Heel eenvoudig, soms verdient een onderwerp extra aandacht op het mensgerichte aspect. En dit is zo’n onderwerp. Op individueel niveau hebben wij als Provinciale Staten niet de bevoegdheden om oplossingen op detailniveau uit te werken. Wel zijn wij volksvertegenwoordigers. Daar ligt onze prioriteit. En dat mogen we gerust in uitzonderingsgevallen extra benadrukken. Helaas is dit zo’n geval. Voor nu ervaren wij dat Gedeputeerde Staten de bal na de laatste toezeggingen actief oppakt en laten wij de uitvoering graag aan hen over.