11 maart 2015

CDA maakt zich sterk voor behoud pinautomaten in dorpen en kernen Overijssel

Het CDA maakt zich sterk voor het behoud van pinautomaten in Overijsselse dorpen en kernen. Tijdens de Twentetour 6 maart onthulde Eddy van Hijum in Noord-Deurningen levensechte pinautomaat. Noord-Deurningen is de enige kern in Oldenzaal, Tubbergen en Dinkelland waar geen pinautomaat te vinden is.

Van Hijum, lijsttrekker CDA Overijssel, zette zich de afgelopen jaren in de Tweede Kamer al flink in voor behoud van pinautomaten. “Mensen moeten gewoon in de buurt bij hun eigen geld kunnen en beschikken over contant geld, maar moeten hiervoor nu vaak een eind rijden”, licht Van Hijum de zorg toe. Ook voor de leefbaarheid van dorpen, kernen en wijken is een pinautomaat essentieel. “Er wordt nog steeds heel veel contant betaald. Als je nergens kunt pinnen, heeft dat gevolgen voor de omzet van de middenstand en donaties aan lokale initiatieven. Ook kunnen mensen die minder mobiel zijn, zoals ouderen, in problemen komen.”

De landelijke dekkingsnorm beschrijft dat elke inwoner binnen 5 kilometer zijn geld uit de muur zou moeten kunnen halen, maar dit is niet altijd aan de orde.

Afgelopen week stuurde GS een brief naar de grote banken met de uitnodiging met onder andere de vereniging van Kleine Kernen om tafel te gaan om afspraken te maken omtrent het verdwijnen van pinautomaten en dekkingsgraad in dorpen, kernen en wijken in Overijssel. Het is de bedoeling deze bijeenkomst uiterlijk in mei 2015 te organiseren.

Bijlage foto: onthulling pinautomaat Noord-Deurningen tijdens Twentetour 6 maart