04 juni 2020

CDA-motie wil toonaangevende rol Overijssel met circulaire textiel

De provincie Overijssel kan toonaangevend worden op het gebied van hergebruik van textiel. Daarom moet er meer aandacht komen in de plannen voor een circulaire, duurzame economie, aldus het CDA-Statenlid Susan Faal. Zij diende een motie in die in de vergadering van Provinciale Staten van woensdag 3 juni brede steun kreeg.

‘Overijssel is op dit moment te bescheiden waar het gaat om textiel. Met onze textielhistorie in Twente en de Kop van Overijssel is veel kennis en expertise in huis om toonaangevend te kunnen zijn, zowel nationaal als internationaal. We moeten in staat zijn met de gezamenlijke partners in Overijssel om deze kennis en expertise te kunnen delen en waar kan nieuwe materialen en nieuwe producten ontwikkelen’, aldus Faal.

Gedeputeerde Eddy van Hijum reageerde positief op de aansporing van Susan Faal om textiel een betere positie te geven. ‘Het sluit aan bij de kansen die we zien, behalve de middelen in het huidige voorstel hebben we hier in de regiodeal met Twente recentelijk ook financiële prioriteit aan gegeven. Ook in Zwolle kennen we geweldige tapijtondernemers die mondiale productie leveren in de textielsector. Terughalen van productie is niet eenvoudig, maar er ligt wel degelijke en uitdaging om nieuwe producten te ontwikkelen met de partners. Inmiddels staan er ook gesprekken gepland om de samenwerking met Gelderland aan te gaan.’