27 januari 2016

CDA Overijssel blij met aandacht voor contant geld voorzieningen in kleine kernen

Het CDA Overijssel heeft met een goed gevoel kennis genomen van de resultaten van het onderzoek naar de beschikbaarheid van contant geld voor alle inwoners van Overijssel. Uit dit onderzoek blijkt dat bijna iedereen in Overijssel binnen 5 kilometer de beschikking heeft over een voorziening waar men contant geld kan ophalen. Bijvoorbeeld bij een bankkantoor een pinautomaat of een winkel. In Overijssel blijkt voor 1270 adressen deze faciliteit verder dan de afgesproken 5 kilometer te zijn. De provincie heeft het initiatief genomen ook voor deze inwoners van Overijssel een goede voorzienig te realiseren.

Beschikbaarheid kan beter
Ondanks de mooie conclusie van het onderzoek, betekent dat niet dat bewoners in Overijssel geen problemen ervaren met de beschikbaarheid van contant geld. In sommige kernen zijn deze faciliteiten niet 24 uur per dag beschikbaar en voor ouderen is 5 kilometer soms te ver. Contant geld is bij dorps- en Kulturhusen vaak het enige betaalmiddel om aan activiteiten mee te doen.

Partijen in gesprek
Om de ervaren problemen voor bewoners van Overijssel op te lossen heeft Overijssels gedeputeerde Eddy van Hijum met de banken en Betaalvereniging Nederland afspraken gemaakt. De drie kleine kernen Beerze, Wanneperveen en Welsum en Betaalvereniging Nederland zijn nu met elkaar in gesprek om te onderzoeken of, en zo ja hoe, de ervaren problematiek het beste kan worden aangepakt. “Voor het CDA is het van groot belang dat in de kleine dorpen en kernen van Overijssel de voorzieningen op pijl blijven. De beschikbaarheid van contant geld is daar een belangrijk voorbeeld van. We zijn blij te horen dat GS op deze wijze invulling geeft aan het verbeteren van de leefbaarheid in de kleine kernen en dorpen van Overijssel”, aldus een tevreden fractievoorzitter Martin Reesink.

Lees ook het onderzoek dat gedaan werd door de provincie Overijssel.