14 oktober 2015

CDA Overijssel brengt bezoek aan AZC Ootmarsum

Moniek Kleinsman en Jeroen Piksen van het CDA Overijssel hebben op 14 oktober een bezoek gebracht aan het AZC in Ootmarsum. In aanloop naar het komende debat in de commissievergadering over de provinciale rol in het vluchtelingendossier, wilde het CDA met eigen ogen  een voorbeeld zien van hoe kleinschalige opvang van asielzoekers in Overijssel is geregeld. Ook het thema sport stond centraal tijdens het bezoek.

De kleine CDA delegatie werd hartelijk ontvangen door de medewerkers van het AZC en het bezoek werd zeer gewaardeerd. In het AZC in Ootmarsum nemen activiteiten om de mensen een zinvolle dagbesteding te bieden een belangrijke plaats in. Moniek Kleinsman ziet een belangrijke functie voor sportactiviteiten: "Sporten kan een doel zijn gedurende de dag. Van alleen hangen en niets doen komt namelijk niet veel goeds. Het is mooi om te zien dat ze zich dit in Ootmarsum realiseren en zorgen voor activiteiten".

Zo gaan kinderen zoveel mogelijk naar school. Daarnaast worden er dagelijks activiteiten op het gebied van sport en bewegen georganiseerd.

Stimuleringsfonds
Mede op initiatief van CDA Dinkelland is er een stimuleringsfonds opgericht om initiatieven te financieren die helpen om vluchtelingen te laten integreren in de Nederlandse samenleving.Ook sportactiviteiten worden uit dit fonds gestimuleerd.

Sporten helpt en activeert
Statenlid Moniek Kleinsman vertelt hierover: "In het centrum is ongeveer 30% van de mensen bezig met sport en bewegingsactiviteiten. Sport neemt een belangrijke plaats in in onze Nederlandse samenleving. Door mensen te laten deelnemen aan sportactiviteiten, komen ze sneller in aanraking met de Nederlandse cultuur waardoor integreren sneller gaat. Daarnaast kan actief bezig zijn, een goede manier zijn om te ontspannen en helpen ervaringen te verwerken. Toch liggen er ook nog voldoende uitdagingen. Bijvoorbeeld om vrouwen ook te betrekken bij deze activiteiten."

Toezichthoudende rol provincie
Hoewel de opvang van vluchtelingen primair bij gemeenten en het COA ligt, heeft de provincie wel een toezichthoudende rol. Daarnaast kan de provincie wanneer nodig locaties aanwijzen als opvanglocatie. Om op de juiste wijze invulling te geven aan deze provinciale taken wilden enkele CDA Statenleden graag zelf met eigen ogen zien hoe de dagelijkse praktijk in een opvangcentra er aan toe gaat.