08 juli 2018

CDA Overijssel ”Censuur door Saxion over documentaire Aramese genocide zou niet moeten kunnen”

De CDA-fractie van Overijssel heeft kennisgenomen van het artikel in de Telegraaf van 7 juli 2018 ‘Saxion houdt stuk over documentaire Aramese genocide tegen’ en de verklaring van de Hogeschool Saxion over dit artikel. ‘Ophef, vermeende dreiging en veiligheid’ zijn argumenten waarom een documentaire, gemaakt door een studente van Saxion, over de Aramese genocide niet zou zijn gepubliceerd. In Nederland is vrijheid van meningsuiting een groot goed. Naar aanleiding van de censuur van de Hogeschool en de verklaring van de Hogeschool over het niet publiceren van de documentaire heeft de CDA-fractie vragen gesteld aan het provinciebestuur.

Opkomen voor democratie
Woordvoerder Susan Faal benadrukt waarom het zo belangrijk is dat deze kwestie aan de kaak gesteld wordt: “Het niet publiceren van het onderzoek door een studente die op zoek is gegaan naar het verhaal van haar voorouders is een bijzondere afweging van Saxion Hogeschool. Dit zou niet moeten kunnen. Een stevige rechtstaat en een geborgde vrijheid van meningsuiting vormen juist het fundament van onze samenleving. Ik vind het belangrijk dat wij ook als Staten opkomen voor onze democratie en daarom heb ik deze vragen gesteld”