01 maart 2015

CDA Overijssel maakt zich zorgen over veiligheid bij sluiten politiebureaus

De CDA-Statenfractie in Overijssel heeft schriftelijke vragen gesteld na het bericht dat er in Oost-Nederland politiebureaus sluiten met alle gevolgen van dien voor de inwoners in de regio.

“Dit plan raakt de kwaliteit van onze veiligheidsregio en leidt tot verschraling”, licht fractievoorzitter Martin Reesink het ongeloof van het CDA toe. “We vragen ons sterk af of de provincie en gemeenten betrokken zijn en of de effecten van de sluitingen in beeld zijn gebracht.”

Het CDA vindt dat door sluiting van zoveel bureaus de veiligheid van inwoners op het spel wordt gezet. Het is nu nog niet duidelijk hoe bereikbaarheid, aanrijdtijd en veiligheid worden geborgd bij bijvoorbeeld inbraak, verkeersongelukken of geweldsdelicten. Tevens zijn er onoverzienbare gevolgen voor het aantal dienstdoende agenda en openingstijden van de in te stellen steunpunten.

De minister van Veiligheid en Justitie heeft enkele maanden geleden aangekondigd dat er 200 politiebureaus sluiten de komende jaren. Naar aanleiding hiervan heeft het CDA haar zorgen uitgesproken: wat betekent dit voor de veiligheid dichtbij? Het CDA heeft gevraagd om een overzicht van waar de bureaus verdwijnen of verkleinen. Afgelopen week volgde een lijst van de plaatsen waar bureaus blijven en steunpunten komen. Dat zijn plekken, bijvoorbeeld in het gemeentehuis, waar mensen aangifte kunnen doen of kunnen praten met een wijkagent. De gemeente bepaalt wat de openingstijden per steunpunt zijn.