04 januari 2023

CDA Overijssel presenteert verkiezingsprogramma in braille

Op Wereld Brailledag hebben de kandidaat-Statenleden Rick Brink en Laura Mak een samenvatting van het conceptverkiezingsprogramma van CDA Overijssel in braille aangeboden bij de Oogcafés in Vriezenveen, Nijverdal en Zwolle. In Vriezenveen was ook CDA-gedeputeerde Roy de Witte was aanwezig. Met dit initiatief wil het CDA de provinciale politiek toegankelijker maken voor blinden en slechtzienden.

Sinds 2001 wordt wereldwijd op 4 januari, de geboortedag van Louis Braille, aandacht besteed aan het belang van communicatie voor blinden en slechtzienden. Door de uitvinding van het brailleschrift hebben ook blinden toegang gekregen tot veel informatie.

De samenvatting van het conceptverkiezingsprogramma van CDA Overijssel is door de CBB (Christelijke Bibliotheek voor Blinden en Slechtzienden) in braille omgezet. ‘De ideeën van CDA Overijssel moeten voor iedereen toegankelijk zijn. Dus ook voor mensen met een visuele beperking. Daarom hebben we besloten een aantal samenvattingen in braille uit te reiken bij drie Oogcafés’, aldus kandidaat-Statenlid Laura Mak.

De Oogcafés vallen onder de vlag van Oogvereniging Nederland. Het zijn plekken waar mensen met een oogaandoening of een visuele beperking elkaar kunnen ontmoeten. Zij kunnen bij de Oogcafés ook informatie krijgen over bijvoorbeeld hulpmiddelen die hun zelfredzaamheid bevorderen.

CDA-lijsttrekker Rick Brink: ‘Mensen met een visuele beperking moeten mee kunnen doen in de maatschappij. Een samenvatting van ons conceptprogramma in braille draagt hieraan bij. Het CDA vindt het ontzettend belangrijk dat iedereen mee kan komen.’

De samenvatting van het conceptverkiezingsprogramma in braille kan aangevraagd worden via [email protected]. Het verkiezingsprogramma van CDA Overijssel wordt op 12 januari definitief vastgesteld door de leden.