30 oktober 2020

CDA Overijssel voegt zes provinciale toppers toe aan landelijke kandidatenlijst

De partij heeft de mogelijkheid om na de landelijke kandidaten, een aantal regionale kandidaten te plaatsen. Voor 2021 zijnMarc Smellink, Lisanne Spanbroek, Yme Drost, Jan Nabers, Mart van Lagen en Margreet Bosma voorgedragen door het algemeen bestuur.

Deze ‘lijstduwers’ versterken de regionale herkenbaarheid of kiezersgroep van de lijst en zijn overtuigend in het uitdragen van het CDA-gedachtengoed. Zij zullen actief deelnemen aan de verkiezingsperiode in Overijssel maar hebben (vooralsnog) zelf geen ambities om zitting te nemen in de Kamer. De staartlijst is het onderdeel van de kandidatenlijst dat in iedere kieskring anders mag worden ingevuld.

De Overijsselse lijst wordt definitief tijdens de algemene vergadering van CDA Overijssel op 17 november. De landelijke lijst wordt op 13 december tijdens het CDA-congres vastgesteld.

Korte toelichting op de kandidaten:

1. Marc Smellink (Rossum), 24 jaar, adviseur openbare orde en veiligheid gemeente Deventer. Raadslid gemeente Dinkelland, campagneleider CDA Overijssel en vice-voorzitter CDJA Overijssel. https://www.cda.nl/overijssel/dinkelland/mensen/marc-smellink
  2. Lisanne Spanbroek (Olst-Wijhe), 33 jaar, ondernemer, verenigingsprofessional, Dialoogmaker, CDAVrouwen, De Dertigers, oud-raadslid en CDJA bestuurder. http://www.linkedin.com/in/lisannespanbroek
  3. Yme Drost (Hengelo), 58 jaar, letselschade-expert.
  4. Jan Nabers (Zwolle), 53 jaar, zelfstandig ondernemer De Energieke Verbinding. Sinds 2018 fractievoorzitter CDA Zwolle en huidig vice-voorzitter CDA Overijssel. https://www.cda.nl/overijssel/zwolle/mensen/dummy-persoon/
  5. Mart van Lagen (Enschede), 25 jaar, werkzaam bij ProDemos (Huis voor Democratie en Rechtsstaat) en raadslid gemeente Enschede. https://www.cda.nl/overijssel/enschede/onze-mensen/mart-van-lagen
  6. Margreet Bosma (Zwartewaterland), 54 jaar, sinds 2001 vennoot Kraanverhuur Zwartsluis. Sinds 2009 fractievoorzitter Zwartewaterland. https://www.cda.nl/overijssel/onze-mensen/margreet-bosma.