12 juli 2016

CDA: permanente schaapskudde Sallandse Heuvelrug

De Statenfractie van het CDA heeft gedeputeerde Maij gevraagd naar de mogelijkheden van een permanente schaapskudde op de Sallandse Heuvelrug. Naast dat deze wijze van onderhoud een ultieme vorm is van natuurbeheer, is een schaapskudde een toeristische trekker en leveren de grazende schapen een flinke besparing op. Het CDA zou graag zien dat er structureel gebruik gemaakt gaat worden van deze wijze van natuuronderhoud daarom vraagt de partij GS samen met Staatsbosbeheer naar oplossing te zoeken.

Nu enkele maanden
Op de Sallandse Heuvelrug is nu slechts gedurende enkele maanden per jaar een schaapskudde aanwezig die vanuit schaapskooi "Twilhaar" de heide begraast. Daarnaast is de aanwezigheid van een schaapskudde een geweldige toeristische trekker, geschikt voor alle seizoenen. Zowel bij de gemeentes, bevolking als natuurorganisaties rondom de Sallandse Heuvelrug  is er groot draagvlak voor de aanwezigheid van een permanente schaapskudde.

Flinke besparing
“Navraag leert dat de begrazing een besparing oplevert van ongeveer € 40.000,-. per jaar. De schapen bevorderen tevens de biodiversiteit in het gebied, wat ook uitvoeringskosten bespaart. Samen met de toeristische voordelen en het draagvlak in het gebied, een mooi initiatief dat we graag ondersteunen. Wij denken dat met de beschikbare informatie prima een permanente oplossing voor de schaapskudde gevormd kan worden”, aldus woordvoerder Natuur en Landbouw Bouwien Rutten.