13 november 2018

CDA stelt schriftelijke vragen over de toekomstige gele flappentap

De pinautomaten zoals we deze kennen verdwijnen uit het straatbeeld. ABN Amro, ING en Rabobank voegen al hun geldautomaten samen en geven ze een nieuwe naam: Geldmaat. De nieuwe pinautomaten worden geel en worden vanaf begin volgend jaar in gebruik genomen. Hoeveel nieuwe automaten er komen is nog niet duidelijk en wordt nog onderzocht. Volgens Geldservice Nederland, de beheerder van ‘Geldmaat’, worden automaten verwijderd waar mogelijk en bij geplaatst waar nodig'. Het CDA wil van de gedeputeerde weten of er geldautomaten beschikbaar blijven op het platteland. Woordvoerder Moniek Kleinsman: “Het is wél belangrijk dat binnen een straal van 5 km altijd een contant geld automaat beschikbaar blijft. De leefbaarheid op het platteland staat steeds verder onder druk doordat steeds meer voorzieningen (dreigen te) verdwijnen. Een van die voorzieningen is de beschikbaarheid van contant geld voor de inwoners op het platteland”.

Leefbaarheid
Het CDA ziet een contant geld voorziening als een belangrijke voorwaarde voor een goede leefbaarheid in het platteland. Banken moeten volgens de partij ook rekening houden met mensen die minder mobiel zijn en gebonden zijn aan een woonplek. “De digitale wereld heeft zijn intrede gedaan en dat is positief. Echter vergeten we soms dat bepaalde doelgroepen niet in de gelegenheid zijn om hier al in mee te gaan, aldus Kleinsman. Binnen twee jaar worden alle geldautomaten van de drie grote banken vervangen. Eind 2020 moet het nieuwe automatennetwerk volledig operationeel zijn.