31 mei 2021

CDA Tweede Kamerlid Derk Boswijk bezoekt Overijssel

Op uitnodiging van de woordvoerders Natuur en Landbouw van de CDA-Statenfractie bracht Derk Boswijk, kersvers Tweede Kamerlid en woordvoerder Landbouw en Natuur, zaterdagochtend een kennismakingsbezoek aan Overijssel. Voor dit corona-proof bezoek was onder andere de LTO uitgenodigd. Er werden bezoeken gebracht aan de agrarische familiebedrijven van Karin van der Toorn en Terry Heuven.

De polarisatie in de politiek neemt toe, met als belangrijkste inzet wat boeren ‘moeten doen of laten’ neemt toe. Uit de gesprekken kwam naar voeren dat boeren oog en oor hebben voor maatschappelijke ontwikkelingen en de stikstofproblematiek. Zij hunkeren echter naar duidelijkheid, zekerheid, een betrouwbare overheid en een duurzaam verdienmodel.

In Salland hebben boeren de handen in een geslagen met het project Land van Waarde. In hun ‘bidbook’ doen de Sallandse boeren het aanbod stappen te zetten voor biodiversiteit, maar ook voor andere thema’s zoals klimaat, stikstof en energie. Ellis Lugtenberg verzorgde hierover een presentatie.

Het belangrijkste doel van het werkbezoek was elkaar leren kennen en verbinding te zoeken, zodat er korte contactlijnen zijn tussen CDA’ers in alle bestuurslagen en met maatschappelijke partners.