20 juli 2017

CDA vraagt aandacht voor plan om mensen uit bijstand te krijgen

Ondanks de economische groei is het aantal mensen in de bijstand de afgelopen jaren sterk is gestegen. Mensen die in de bijstand terecht komen, komen daar in het algemeen moeilijk op eigen kracht weer uit. “We mogen onze ogen niet sluiten voor dit groeiende probleem. Als we de tweedeling in de maatschappij tegen willen gaan, moeten we zorgen dat zoveel mogelijk mensen aan het werk kunnen. Om mensen aan het werk te krijgen, denken wij dat door samen met de gemeentelijke werkbedrijven programma’s en arrangementen te ontwikkelen mensen via leer/werktrajecten weer terug in het arbeidsproces kunnen komen”, legt woordvoerder Economie Henk Meulink toe .

Provincie verantwoordelijk
Het CDA vindt dat de provincie haar verantwoordelijkheid moet nemen. Volgens de fractie moet zij kennis en middelen inzetten om het aantal mensen in de bijstand te verminderen en op deze manier een belangrijke bijdrage leveren aan de versterking van de regionale arbeidsmarkt. Door niet alleen te kijken naar werkplekken, maar ook aandacht te hebben voor scholing hoopt het CDA dat meer mensen vanuit de bijstand weer aan het werk kunnen.

Meters maken
“We hebben de gedeputeerde tijdens de Statenvergadering gevraagd dit najaar met dit idee aan de slag te gaan en zo snel mogelijk de plannen te presenteren aan Provinciale Staten. Het probleem is urgent en we moeten meters maken. De provincie kan dit niet alleen. Samen met werkgevers en de gemeentelijke werkbedrijven kunnen we ervoor zorgen dat de mensen die nog thuiszitten en zo graag weer aan het werk willen de juiste opleiding krijgen, werkritme opdoen en weer zelf voor hun eigen onderhoud kunnen zorgen. In oktober vindt een grote werkconferentie plaats over dit onderwerp. Gedeputeerde van Hijum heeft toegezegd dat hij binnen bestaande programma’s al ruimte ziet om met dit idee aan de slag te gaan. Hij heeft ons gevraagd te wachten op de uitkomst van de conferentie voordat we het college de opdracht geven met ons plan aan de slag te gaan  Mochten we vinden dat de plannen, die we dit najaar verwachten, niet ver genoeg gaan, dan zullen we de aangehouden motie met de opdracht aan het college alsnog indienen” besluit Henk Meulink.