14 mei 2020

CDA vraagt aandacht voor ‘waterzijdig inregelen’ cv-installaties

Het waterzijdig inregelen van cv-installaties kan een flinke energiebesparing opleveren, tot zelfs wel 20 procent. Daarom dringt CDA Overijssel erop aan om hier werk van te maken. Gedeputeerde Tijs de Bree zegde woensdag 13 mei in een vergadering van Provinciale Staten toe dat hij hierover afspraken wil maken met de installateurs en andere betrokken partijen.

Het instellen van de radiatoren heet waterzijdig inregelen. Als dit gedaan is, stroomt door alle radiatoren precies de hoeveelheid warm water die nodig is om die ruimte optimaal te verwarmen. Dat inregelen kan bij de aanschaf van een nieuwe cv-ketel gedaan worden, maar ook tussentijds. Een goed ingeregelde cv-installatie gebruikt aanzienlijk minder energie, wat ook weer voordelig is voor de portemonnee van de bewoners. Het mes snijdt dus aan twee kanten.

CDA-Statenlid Bouwien Rutten is blij met de toezegging van de gedeputeerde dat hij er mee aan de slag gaat. ‘Gebleken is dat deze relatief eenvoudige, maar onbekende methode in veel huishoudens tot energiebesparing leidt. Mooi voorbeeld is de gemeente Losser, waar dit met de hulp van vrijwilligers is opgepakt.’

De provincie trekt 12,5 miljoen euro uit voor energiebesparing, energiegebieden en warmteprojecten. CDA Overijssel maakt zich wel zorgen hoe effectief het stimuleren van energiebesparing zal zijn. Rutten: ‘Gedeputeerde Staten hebben het over het inzetten van beproefde methoden, maar de resultaten vallen tot nu toe tegen. We zullen hier bovenop moeten zitten.’

Rutten benadrukt het belang van innovatieve projecten. ‘Innovatie betekent dat vooraf niet altijd duidelijk is wat de opbrengst ervan is. Voor de provincie is dat ingewikkeld, maar het is goed om niet al te angstig te zijn voor innovatieve projecten. Vele vormen van hernieuwbare energie zijn nog in het stadium van ontdekken, maar even zo vaak zijn ze ontzettend kansrijk.’