29 juni 2016

CDA wil duidelijkheid over lekkages dieselolie in Overijsselse bodem

Onlangs werd bekend dat er lekkages zijn opgetreden bij zoutwinningslocaties van Akzo Nobel. De lekkages zijn inmiddels bijna 20 jaar geleden, maar zijn pas vorig jaar ontdekt. De lekkage zou hebben plaats gevonden bij twee schroefverbindingen. Het CDA vindt dit een zorgelijke situatie en heeft hier vragen over gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten. Gezien de ernst van de situatie heeft het CDA ook tijdens de commissie vergadering aandacht gevraagd voor de lekkages in de Overijsselse bodem

Lekkende schroefverbinding
Volgens de berichtgeving is de lekkage ontstaan bij twee lekkende schroefverbindingen. “Het CDA wil graag weten of deze verbindingen ook op andere plekken wordt toegepast bij opslag, winning of boringen in de ondergrond. Hier moeten we duidelijkheid over krijgen om lekkages op andere plekken te voorkomen”, aldus woordvoerder Milieu en Energie Rob Engbers. “Gebruikt de NAM bijvoorbeeld ook deze verbindingen voor het lozen van afvlwater in de ondergrond? Wie is verantwoordelijk voor de schade? En wanneer worden de verontreinigingen opgeruimd. Veel vragen waar we als CDA graag antwoord op willen.”

Monitoring van groot belang
Het CDA is van mening dat bij gebruik van de ondergrond er monitoring plaats moet vinden. “Alleen dan kunnen we direct ingrijpen als er wat mis gaat”, zegt Engbers “Hier hebben we ook afspraken over gemaakt bij het vaststellen van de visie op de ondergrond eerder dit jaar. De fractie wil van GS weten of zij dit onderschrijft en er voortaan bij de invoer van risicovolle stoffen in de ondergrond zoals dieselolie er constant gemonitord moet worden”.