30 juni 2017

CDA wil gevolgen vliegroutes Lelystad voor Overijssel in kaart

Alle ontwikkelingen rond de vliegroutes naar Lelystad Airport veroorzaken steeds meer onrust. Ook de onduidelijke communicatie is niet bevorderlijk voor het proces. Naast de discussies over de vlieghoogtes, blijken nu ook de vliegvelden Teuge en Lemerveld in de verdrukking te komen “De CDA fractie heeft voor de komende commissievergadering Milieu en Energie op 5 juli vragen aangekondigd over dit onderwerp” vertelt woordvoerder Bouwien Rutten.

Veel vragen
Langzamerhand wordt duidelijk wat de gevolgen zijn voor Overijssel van het besluit om de groei van Schiphol op te vangen op Lelystad. Deze week werd duidelijk dat het parachutespringen in Teuge en het zweefvliegen in Lemelerveld onmogelijk wordt. Bouwien Rutten: “We vragen ons af hoe het kan dat demissionair staatssecretaris Dijksma nog zulke ingrijpende beslissingen kan nemen. Ook willen we graag weten hoe Overijssel samen optrekt met Gelderland en de betrokken gemeenten in dit dossier. Daarnaast wordt het tijd dat er een onderzoek wordt gedaan naar de effecten van Lelystad Airport voor de inwoners en de economie van Overijssel. Tot nu toe is dit nog niet gebeurd. En dan heb ik het niet alleen over de mogelijke bezwaren. Ook de positieve economische gevolgen voor de regio moeten duidelijk in beeld worden gebracht. Welke kansen biedt de uitbreiding van Lelystad Airport de regio’s In Overijssel en hoe kunnen we die kansen verzilveren?”

Continuïteit vliegveld Teuge in gedrang
De vastgestelde vliegroutes hebben grote impact op vliegveld Teuge. Door de gekozen vliegroutes wordt het parachutespringen op Teuge onmogelijk. Teuge heeft een belangrijke functie voor de veiligheid en de economie in Oost-Nederland. Zo is vliegveld Teuge bijvoorbeeld de basis voor de politiehelikopter. Maar er is ook veel recreatief verkeer, zoals het parachutespringen en de rondvluchten. Als de parasport verdwijnt verliest Teuge een belangrijke inkomstenbron en staat de continuïteit van het hele vliegveld op het spel. “Dit is een groot risico voor de veiligheid in heel Oost-Nederland en vooral voor de economie van de Stedendriehoek. Dat is ook de reden dat we nauw samenwerken met onze collega’s in Deventer. Ook zij willen dat er snel meer duidelijkheid komt en dat de communicatie over het proces snel verbeterd wordt, licht Rutten toe.