01 juni 2016

CDA wil meer budget voor uitvoering cultuurbeleid

Voor het CDA is cultuur, kunst en cultureel erfgoed belangrijk. Hiermee bepalen we in belangrijke mate de identiteit van Overijssel. Ook zorgt cultuur voor verbinding en is cultuur een uitdrukking van onze gedeelde waarden ondanks dat cultuur en kunst zich manifesteren in veel verschillende gedaanten. Het CDA ziet cultuur als een van de bouwstenen van duurzaam ontwikkeling op sociaal, historisch, erfgoed en economisch niveau en het versterken van de samenleving (sociale cohesie). Het is daarom belangrijk dat we de waarden van cultuur blijven verankeren in onze maatschappij.  Wij vinden dan ook dat kunst- en cultuurinstellingen een breed publiek moeten aanspreken en verschillende doelgroepen moeten bereiken. Ook kinderen moeten al op jonge leeftijd in aanraking komen met kunst en cultuur. Het CDA hecht aan een sterke provinciale basisinfrastructuur voor kunsten en cultuur.

Het advies van de Raad voor Cultuur over de BISaanvragen is positief. Wij hopen dat er voor instellingen die nog geen financieel advies hebben ontvangen snel duideijkheid komt.Tijdens de commissie hebben wij de gedeputeerde verzocht om in de komende maanden hier aandacht voor te hebben.

Nieuwe cultuurnota
Tijdens de commissie hebben we ons positief geuit over de cultuurnota. We zijn blij dat betrokkenen vinden dat ‘het roer niet radicaal om hoeft’ en dat Overijsselaars tevreden zijn over het cultuuraanbod in de provincie. Het CDA kan zich dan ook vinden in de ambities en de 4 hoofdoelen van de cultuurnota (even aanstippen). De strekking ‘flexibel waar het kan en vast waar het moet’ past bij de praktijk en in deze tijd.

Huidige budget onvoldoende
Het is het CDA opgevallen dat met het huidige budget (de kwaliteit van) kunst en cultuur in Overijssel niet voldoende tot zijn recht komt. Vooral de functie van cultuur ten aanzien de sociale cohesie in Overijssel verdient meer aandacht. De Overijsselse ambities, vertaalt in budget, is in de opvatting van het CDA te bescheiden. We hebben daarom gepleit voor extra financiële middelen voor cultureel erfgoed (met namen beeldbepalende en religieuze gebouwen) en een provinciaal fonds voor flexibele en kleine Initiatieven. Beide thema's zijn aangehaald na dat we het veld hebben verkent en de behoeften hebben gepeild bij de eigen achterban. We hebben de gedeputeerde verzocht om jaarlijks 1,5 miljoen extra te werven in de perspectiefnota.

Mooi proces
Het CDA kijkt terug naar een fantastisch participatieproces van cultuursessies en een cultuurcongres, georganiseerd door gedeputeerde Hester Maij. Het participatieproces heeft ons input verworden voor de cultuurnota, maar ook het brede scala aan betrokkenen en belanghebbenden in de kunst- en cultuursector in een korte tijd mogen ontmoeten en spreken.