25 mei 2016

CDA wil meer informatie voor beslissing over subsidies voor sociale kwaliteit en ondersteuningsfunctie WMO

Het is de taak van PS de provinciale rol (kaders) voor “Sociale kwaliteit” vast te stellen, zodat GS een voorstel voor een uitvoeringsprogramma kan maken. Met andere woorden: Hoe kunnen we als provincie een bijdrage leveren aan het welbevinden van onze inwoners. Er zijn nog drie organisaties die een subsidie ontvangen om de invoering de WMO (onderdeel van Sociale Kwaliteit) te ondersteunen. Dit zijn Arcon, Stimuland en Sportservice Overijssel. Zij helpen inwoners en gemeenten bij het opstarten van projecten die een positieve bijdrage leveren aan de sociale kwaliteit in hun woonomgeving, gerelateerd aan de WMO. PS zal in juni een besluit moeten nemen of en zo ja, welke ondersteuningsorganisaties in 2017 en daarna mogen rekenen op provinciale steun en bekostiging.

Onderbouwing mist
Gedeputeerde Boerman heeft in april mondeling aangegeven voorstander te zijn van continuering van de subsidierelatie met deze organisaties. Een goede zaak, maar het CDA vindt het een gemis dat de gedeputeerde niet aangeeft waarom hij vindt dat deze subsidierelatie moet worden voortgezet. Juist nu er enkele jaren ervaring is opgedaan en gemeentes veelal een overschot aan WMO-middelen hebben. Omdat het hier gaat om de zo belangrijke sociale kwaliteit van de samenleving, waarbij ook vaak kwetsbare groepen betrokken zijn vindt het CDA  het van groot belang dat wij een weloverwogen en gefundeerd besluit nemen.

Eigen kracht
In de vorige Statenperiode is de subsidierelatie met ondersteunende organisaties in het sociale domein afgebouwd. Alleen de organisaties Arcon, Stimuland en Sportservice Overijssel krijgen tot 2017 subsidie van de provincie. Dit om met name gemeentes te ondersteunen bij de invoering van de wet WMO. Het einddoel is echter het ontwikkelen van eigen kracht, eigen verantwoordelijkheid en organiserend vermogen van gemeentes en initiatiefnemers. Hierbij past het dat zij zelf bepalen of en door wie zij professioneel ondersteund willen worden. Voor het nemen van gefundeerde besluiten is goede informatie nodig en het CDA  wil daarom duidelijkheid over een aantal zaken. In de commissievergadering heeft het CDA dan ook aan aantal vragen gesteld.

• Hoe luidde de opdracht aan de subsidieontvangers en welke uitvoeringsdoelen zijn er gesteld?

• Op welke wijze is er geëvalueerd en wat waren hiervan de uitkomsten?

• Op basis van welke informatie kunnen wij een besluit nemen over  continuering van subsidie en overige middelen  aan ondersteuningsorganisaties?

• Kunnen eventueel ook andere ondersteuningsorganisaties voor subsidie in aanmerking komen?