08 maart 2019

CDA wil Overijssels Theater- en filmfonds

In de afgelopen jaren zijn in Overijssel diverse zogenaamde community theaterproducties gemaakt, zoals ‘het verzet kraakt’ en ‘Stork’. Deze producties waren een doorslaand succes bij het publiek en droegen ook positief bij aan het imago van o.a Almelo en Hengelo, de streek en de lokale economie. Er staan nieuwe dergelijke producties op stapel in Tubbergen over Monseigneur Ariens en in Rijssen over de jutestakingen bij de Ter Horst fabrieken. “Het CDA wil dat de provincie aan de slag gaat met stimuleringsbeleid voor dergelijke theater en filmproducties in de vorm van een Overijssels Theater- en filmfonds met € 1 miljoen waarmee ter aanvulling op sponsoring van bedrijven en andere subsidiebronnen meer theater- en filmproducties in Overijssel mogelijk worden” , kondigt fractievoorzitter Eddy van Hijum aan.

Historie en vrijwilligers
“Het zijn vaak producties over een historisch thema waarbij professionele en amateurspelers samenwerken. Ook zijn er veel vrijwilligers betrokken bij de organisatie en uitvoering. Bij Het Verzet Kraakt en Stork kwamen duizenden bezoekers kijken en ze zijn natuurlijk ook een broedplaatsen voor talent(ontwikkeling). Dit moeten we koesteren en uitbouwen”, zegt van Hijum. Jeroen Piksen vult aan: “Ik had het grote voorrecht als zanger mee te kunnen doen aan Het Verzet Kraakt. Wat mij het meest is bijgebleven is de trots van honderden Tukkers uit Almelo en omstreken dat zij als vrijwilliger zoveel konden bijdragen dit spektakelstuk en daarvoor ook de verdiende waardering ontvingen”.

Mens centraal
In de achter ons liggende Statenperiode waren herstel van de economie werkgelegenheid de belangrijkste thema’s. Dat is gelukt. De economie is hersteld en de provincie heeft daar aan bijgedragen met stimuleringsmaatregelen en subsidieprogramma’s. De komende Statenperiode wil het CDA ook het accent leggen op de mens en de samenleving, bijvoorbeeld door te investeren in sociale kwaliteit, sport en cultuur. Susan Faal: “we hebben als provincie de laatste jaren naast grote ook veel kleine evenementen kunnen steunen. Het is nu tijd om ook meer naar cultuur te kijken”.