19 februari 2015

CDA wil tegemoetkoming schade aan landerijen als gevolg van muizenvraat

Sinds afgelopen herfst en met name in deze wintermaanden is de schade aan landbouwgronden en daarbij met name grasland als gevolg van muizenvraat in sterke mate toegenomen. De gevolgen van de schade overstijgen in ruime mate het normale agrarische bedrijfsrisico.

Met name in de regio Zuidwest Friesland is de schade zeer aanzienlijk. Er komen echter nu ook meldingen binnen vanuit de provincie Groningen en Limburg. Met name de veenweidegebieden lopen extra gevaar.

Ook in onze provincie Overijssel, met name West-Overijssel wordt al schade gemeld (zie RTV-Oost uitzending 13 februari), het grote gevaar ligt met name in het feit dat de omstandigheden in West-Overijssel erg gunstig zijn voor een sterk groeiend muizenpopulatie in combinatie met het komende voorjaar. Dreigende discontinuïteit voor getroffen agrarische ondernemers dreigt.

CDA-statenlid Marco van der Vegte heeft bij de voorzitter van de Provinciale Staten van Overijssel hierover de volgende vragen ingediend:

Is u als provincie deze schade bekend?Tijdens een werkbezoek aan de provincie Friesland gaf staatssecretaris Dijksma (EZ) aan dat de provincies aan zet zijn om de vraatschade te inventariseren en te zorgen voor een adequate schaderegeling. Is er ook een schaderegeling voor dit soort schade in de provincie Overijssel.Zo ja, hoe ziet deze schaderegeling eruit en op welke wijze kunnen grondgebruikers deze schade melden?Zijn hiervoor voldoende financiële middelen beschikbaar?
Zo ja, hoe groot is het beschikbare schadebedrag hiervoor?
Zo nee, zijn er mogelijkheden om van Rijkswege schadevergoedingen hiervoor beschikbaar te stellen en welke rijksinstantie is hiervoor het aanspreekpuntIndien er geen provinciale financiële mogelijkheden zijn om de getroffen grondgebruikers tegemoet te komen op welke wijze gaat GS actie ondernemen om landelijk hiervoor wel financiële mogelijkheden te creëren ?Op welke wijze is GS bereid om in de vorm van regelgeving (tijdelijke ontheffingen) mogelijkheden te creëren om schade als gevolg van muizenvraat terug te dringen?