30 november 2017

Commissievergadering bij Siemens voor gesprek over sluiting

De commissie Economie van provinciale Staten heeft op 29 november vergaderd op het kantoor van Siemens in Hengelo. Tijdens het bezoek aan Siemens werd er gesproken met verschillende betrokkenen over het voorgenomen besluit van Siemens om te vertrekken uit Hengelo.

Completer beeld
CDA-woordvoerder Economie Henk Meulink kijkt terug op een zeer goed gesprek. “Ik ben blij dat ons initiatief om naar Siemens te gaan en daar te spreken met de ondernemingsraad, Twenteboard en de directie van Siemens werd ondersteund door de andere partijen. We hebben door het gesprek een completer beeld gekregen van de gevolgen van de op handen zijnde sluiting. Er lijken nog enkele opties voor het behouden van de vestiging te zijn. We hopen dat deze mogelijkheden alle kans krijgen van alle betrokkenen. We hebben van gedeputeerde Eddy van Hijum begrepen dat hij al druk in gesprek is met verschillende partijen over een eventuele overname”.

Op de voet
De Statenfractie volgt de ontwikkelingen rond Siemens op de voet. “In eerste plaats is het bedrijf natuurlijk zelf verantwoordelijk voor de keuzes die het maakt. Met het besluit van Siemens zijn meer dan 600 arbeidsplaatsen gemoeid. Als dat wegvalt in een stad als Hengelo gaan veel mensen daar wat van merken. Niet alleen de medewerkers, maar bijvoorbeeld ook de leveranciers en de Hengelose horeca. De heeft een grote impact op de regionale economie. Als provinciale politiek willen we graag helpen de gevolgen van een vertrek voor de regio zo goed mogelijk op te vangen en eventuele kansen te benutten”, aldus Meulink.