29 november 2021

CDA pleit voor zuivering en circulair proces afvalwater oliewinning

CDA’ers in Overijssel pleiten gezamenlijk voor het zuiveren van afvalwater dat van de oliewinning in Schoonebeek komt. ‘De voormalige gasvelden mogen niet worden verkocht voordat het gezuiverde proceswater in de put van de oliewinning wordt geïnjecteerd en de afvalwaterinjectie in Twente definitief is gestopt’, stellen Marieke Blom en Marc Smellink.

In de oude gasvelden onder Rossum in Noordoost-Twente wordt het afvalwater van de Drentse oliewinning gepompt. Marc Smellink, inwoner van Rossum en CDA-raadslid, maakt zich zorgen over de bodemvervuiling. ‘Omwonenden hebben het gevoel dat zij op een industrieterrein wonen, met alle overlast van dien. De gemeenschap van Rossum heeft alleen de lasten en geen baten’, constateert Smellink. ‘Als gemeenteraad hebben we vaker uitgesproken dat de injectie van afvalwater definitief moet stoppen.’

De NAM maakte onlangs bekend de kleine olie- en gasvelden te willen verkopen, waaronder de oliewinning in Schoonebeek en afvalwaterinjectie in Rossum. ‘De afgelopen jaren zijn er meerdere gebreken bij de injectieputten en buizen geconstateerd’, legt CDA-Statenlid Marieke Blom uit. ‘Dat uitgerekend nu de NAM bekend maakt de afvalwaterinjectie in de uitverkoop te doen, leidt tot onzekerheid en onrust.’

De CDA’ers willen dat de NAM het afvalwater laat zuiveren en in de put van de oliewinning injecteert. ‘De technische mogelijkheden zijn er, nu de wil nog’, vindt Smellink. Blom vult aan: ‘We willen niet dat afvalwater kilometers wordt getransporteerd, met risico’s op lekkage. Laat de NAM afvalwater zuiveren, voor het de grond ingaat.’

CDA Dinkelland en Overijssel pleiten al langer voor het zuiveren van het afvalwater. Dat gebeurt op dit moment al wel in Duitsland. De CDA’ers vragen CDA-Kamerlid Agnes Mulder bij de minister van EZK aan te dringen op de duurzame oplossing door het afvalwater te zuiveren en een circulair verwerkingsproces toe te passen, voordat de NAM haar kleine gasvelden verkoopt.

CDA Dinkelland dient dinsdag samen met Lokaal Dinkelland, GroenLinks, VVD en Burgerbelangen Dinkelland een motie in met bovenstaande oproep.