13 november 2018

Dumpen drugsafval loopt spuigaten uit; CDA wil weten hoe het zit met compensatie voor grondeigenaren

De afgelopen week werd maar liefst op drie plaatsen in Overijssel gedumpt drugsafval gevonden. Het was deze keer raak in Beuningen, Enschede en Buurse. De CDA-fractie heeft hier vragen over gesteld aan het provinciebestuur.

Opruimen 100% vergoed
Ook in mei stelde de CDA-fractie al over dit onderwerp. Toen deed de fractie ook de oproep aan Gedeputeerde Staten zich hard te maken voor een regeling waarin er een vergoeding van 100% is voor particuliere grondeigenaren. Fractievoorzitter Martin Reesink wil weten wat de status is: “Er lijkt geen einde te komen aan de dumpingen die naast risico’s voor het milieu ook gevaarlijk zijn voor de volksgezondheid. Minister Grapperhaus heeft in oktober na een incident in Nijmegen aangegeven dat er meer geld beschikbaar moet komen voor het opruimen van drugsafval. Een positief signaal waar ook grondeigenaren in Overijssel gebruik van moeten kunnen maken. Ik hoop dat er op korte termijn meer duidelijkheid komt en zie de antwoorden met belangstelling tegemoet”.